دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف عظیم‌ترین قرص سیاره‌ساز کیهان

کشف عظیم‌ترین قرص سیاره‌ساز کیهان
دانشمندان با بررسی داده‌های موجود موفق به کشف بزرگ‌ترین قرص پیش‌سیاره‌ای کیهان شده‌اند که تصویر نجومی آن شبیه به یک پروانه است.
کد خبر : 911670

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان با تحلیل داده‌های به دست آمده ار تصاویر موفق به کشف بزرگ‌ترین قرص سیاره‌ساز شده‌اند که دارای جرم کافی برای جمع آوری تعداد زیادی از سیارات به اندازه سیاره مشتری است.

به گفته محققان، بزرگترین قرص سیاره‌سازی که تاکنون دیده شده، صد‌ها میلیارد مایل وسعت دارد و شبیه به یک پروانه کیهانی دیده می‌شود.

این قرص که با نام IRAS ۲۳۰۷۷+۶۷۰۷ شناخته می‌شود، در ابتدا توسط ماهواره نجوم فروسرخ (IRAS) در دهه ۱۹۸۰ به عنوان منبع انتشار مادون قرمز در فهرست قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۱۶، هنگام بررسی کهکشان‌های فعال در منطقه صورت فلکی قیفاووس، سیپریان برگئا دوباره مورد توجه قرار گرفت و اگرچه تردید‌هایی نسبت به آن وجود داشت، اما اخترشناسان با بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر آرایه موجود در هاوایی تأیید کردند که این جرم کیهانی در واقع یک قرص تشکیل‌دهنده سیاره است که درواقع عظیم‌ترین قرص سیاره‌سازی است که تاکنون دیده شده است.

این قرص سیاره‌ساز ابعاد فوق‌العاده بزرگی دارد و مورد توجه بسیاری از دانشمندان فضایی قرار گرفته است.

این دیسک که احتمالا در فرآیند شکل‌گیری یک سیاره یا سیاره‌های جدید دخیل است، نشان‌دهنده فرایند‌های جالب و پیچیده‌ای است که در نجوم و اخترفیزیک رخ می‌دهد. با تحلیل ساختار و ویژگی‌های این دیسک، می‌توان بهتر درک کرد که چگونه سیاره‌ها شکل می‌گیرند و چگونه این فرایند‌ها در کهکشان‌های دیگر رخ می‌دهد.

این کشف جدید نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار کیهان ناشناخته باقی مانده‌اند و در انتظار کشف و بررسی دقیق توسط دانشمندان حوزه فضا است تا امکان مطالعه علمی و درک بهتر چگونگی شکل‌گیری و تکامل جهان فراهم شود.

قرص‌ها برای تشکیل شدن ستاره‌ها و سیاره‌ها در کهکشان ما حیاتی هستند و گاز جزء غالب قرص پیش سیاره‌ای است، از این رو یک عامل اصلی در تکامل پویایی سیارات محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته