دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به علوم و فناوری‌های شناختی

توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به علوم و فناوری‌های شناختی
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد علوم و فناوری‌های شناختی در برنامه هفتم توسعه به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و از پژوهش‌ها و فناوری‌های این حوزه حمایت می‌شود.
کد خبر : 921662

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان دانشی نوآورانه و آینده‌ساز که به کارکرد‌های شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری‌های برگرفته از این دانش می‌پردازد، درقانون برنامه هفتم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. در ماده ۹۹ بند ت این قانون، فناوری‌های عصبی، مغز و علوم شناختی و نیز هوش مصنوعی به عنوان حوزه‌های پیشران و اقتدار آفرین در نظر گرفته شده است.

براساس این قانون، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذی ربط و با هدف تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه‌های پیشران و اقتدارآفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان و تسهیل دسترسی به زیرساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های عصبی، مغز و علوم شناختی، هوش مصنوعی، ریزفناوری اقدامات لازم را انجام دهد.

علوم شناختی به مطالعه کارکرد‌های شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری‌های برگرفته از این دانش نو می‌پردازد و این فناوری در تعامل با سایر دانش‌های نو و فناوری‌های همگرا، چون زیست فناوری، فناوری نانو و فناوری اطلاعات به ارتقای کیفیت زندگی بشر، رفع کاستی‌های ناشی از آسیب‌های مغزی، تولید سامانه‌های هوشمند و استفاده بهینه از ذهن و قوای فکری انسان را دنبال می‌کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی نیز در راستای توسعه دانش و فناوری این حوزه و گسترش دستاورد‌های تعاملی و میان رشته‌ای، از پژوهش‌های کاربردی، ایده‌های نوآورانه و طرح‌های توسعه فناوری در این حوزه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته