دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چمن‌های ورزشی هوشمند می‌شوند/ کاهش ۲۵ درجه‌ای دما با سیستم آبیاری نوین

چمن‌های ورزشی هوشمند می‌شوند  کاهش ۲۵ درجه‌ای دما با سیستم آبیاری نوین
پژوهشگران هلندی سیستم جدیدی برای خنک‌سازی چمن‌های مصنوعی و فضا‌های شهری ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کاهش چشمگیر دما کمک کند.
کد خبر : 921574

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینیرینگ ، محققان موسسه تحقیقات آب KWR در هلند نشان داده اند ذخیره سازی آب زیرسطحی و سیستم آبیاری مویرگی می‌تواند چمن مصنوعی را بسیار خنک‌تر و بازی روی آن را ایمن‌تر کند.

برای کسانی که در فضا‌های شهری زندگی می‌کنند، چمن مصنوعی نه تنها در اماکن ورزشی، بلکه در پارک‌ها نیز جایگزین چمن طبیعی شده است؛ اگرچه ترجیح بر چمن طبیعی است، اما چمن مصنوعی امکان استفاده زیاد و متوالی از این فضا را فراهم می‌کند. 

اکنون پژوهشگران هلندی می‌گویند: چمن طبیعی فقط می‌تواند تعداد محدودی ساعات بازی در هفته را پشتیبانی کند و بین استفاده این بازی‌ها به زمانی برای بازیابی و احیا نیاز دارد. همچنین در صورت بارندگی باید چمن طبیعی را قبل ورزش و بازی از آب باران تخلیه کرد.

در مقایسه، چمن‌های مصنوعی نیازی به زمان بازیابی ندارند و به سرعت جایگزین چمن طبیعی در بیشتر فضا‌های عمومی می‌شوند. 

مشکل چمن‌های مصنوعی 

در حالی که چمن‌های مصنوعی امکان استفاده از فضای سبز و تاسیسات ورزشی را به صورت ۲۴ ساعته در اختیار کاربران قرار دهند، اما با افزایش دمای هوا، گرم می‌شوند. محققان تخمین می‌زنند که در روز‌های آفتابی و گرم، دما در چمن‌های مصنوعی می‌تواند به ۷۰ درجه سانتیگراد برسد. 

در این دماها، کاربران به شدت در معرض خطر سوختگی قرار می‌گیرند. بدتر از آن، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما مانند سکته گرمایی است که می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد.

در سیاره‌ای که در حال گرم شدن است و با افزایش تعداد تاسیسات ورزشی که چمن‌های مصنوعی را انتخاب می‌کنند، ضرورت دارد به چالش‌های گرمایشی آنها پرداخته شود. 

خنک سازی شهر‌ها و چمن‌های داغ 

پژوهشگران KWR، سیستم‌های برداشت آب باران و آبیاری مویرگی را برای خنک کردن چمن مصنوعی ترکیب کردند. در چنین سیستمی، یک لایه ذخیره آب باز، درست زیر چمن و پد شوک چمن مصنوعی برای برداشت آب باران ساخته می‌شود. این لایه حاوی استوانه‌هایی است که این آب را به چمن مصنوعی برمی گرداند، در آنجا تبخیر شده و چمن را خنک می‌کند.

مجریان این طرح می‌گویند: فرآیند‌های طبیعی و شرایط آب وهوایی فرآیند خنک سازی تبخیری و افزایش آبیاری مویرگی را کنترل می‌کنند، بنابراین آب تنها زمانی تبخیر می‌شود که نیاز به خنک سازی وجود داشته باشد. 

آنها طی یک آزمایش میدانی در آمستردام، دریافتند حتی در یک روز آفتابی گرم ماه ژوئن، دمای چمن مصنوعی مجهز به این سیستم جدید به دمای به ۳۷ درجه سانتیگراد و دمای چمن مصنوعی بدون دستگاه خنک کننده به ۶۲.۵ درجه سانتیگراد رسید. 

بنا بر اعلام آنها، شب هنگام، دمای هوا در بالای این سیستم بسیار خنک‌تر است که نشان دهنده قابلیت آن برای فرار از اثر جزیره گرمایی شهری است.

هزینه این سیستم چقدر است؟

نصب سیستم به دلیل عمق ساخت کم و مواد سبک وزن بسیار سریع است. ساخت آن به کمترین ماشین آلات نیاز دارد و با ساختار سبک می‌تواند نه تنها بر روی سطح زمین بلکه بر روی پشت بام نیز نصب شود. 

گفته می‌شود هزینه ساخت و نصب این سیستم بین ۲۵ تا ۱۰۰ بیشتر از هزینه نصب چمن مصنوعی ساده و معمولی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Frontiers منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته