دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بگو، بخند با هوش مصنوعی/ فناوری رقیب طنزپردازان شد

بگو، بخند با هوش مصنوعی  فناوری رقیب طنزپردازان شد
خندیدن یکی از حس‌های خوشایند برای همه انسان‌هاست و شوخ‌طبعی نیز یکی از ویژگی‌های جالب انسانی است که احوالات ما را خوش می‌کند. به تازگی توانایی هوش مصنوعی نیز در زمینه طنزپردازی محک خورده و حتی در برخی موارد توانسته بهتر از انسان‌های طنزپرداز عمل کند.
کد خبر : 920962

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف خبرساز شده است، اما آیا می‌تواند ما را بخنداند؟ مطالعه اخیر که در مجله پلاس وان (PLOS ONE) منتشر شده است نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در طنز نیز دست بالا را داشته باشد. این تحقیق نشان می‌دهد که طنز تولیدشده توسط هوش مصنوعی به همان اندازۀ جوک‌های ساخته شده توسط انسان خنده‌دار یا حتی خنده‌دارتر است، حتی زمانی که درمقابل طنزپردازان حرفه‌ای، چون فکاهی‌نویسان هفته‌نامه مشهور طنز و فکاهی «دی آنیِن» (The Onion) قرار می‌گیرد.

طنزپردازی کار بسیار دشواری است. برای اینکه شوخی‌ها خنده‌دار تلقی شوند، باید تعادل بین غافلگیری و مطبوع بودن در آنها رعایت شود. بیشتر مردم حس شوخ طبعی خود را با الگو گرفتن از جوک‌های محبوب به کار می‌برند. محققان این حوزه در تلاش هستند که ببینند آیا مدل‌های بزرگ زبانی، نوعی هوش مصنوعی که برای درک، تولید و دستکاری زبان انسان طراحی شده‌اند، می‌توانند این مهارت انسانی را یاد بگیرند یا خیر.

مدل‌های بزرگ زبانی با استفاده از حجم وسیعی از داده‌های متنی و الگوریتم‌های پیچیده برای ایجاد مدل‌هایی با قابلیت پیش‌بینی و تولید متن ساخته می‌شوند. یادگیری این مدل‌ها با پردازش و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ انجام می‌گیرد که آنها را قادر می‌سازد الگو‌ها را تشخیص دهند، زمینه را درک کنند و پاسخ‌های متنی منسجمی را بر اساس درخواست‌ها تولید کنند.

هدف این مطالعه آن بود که آیا مدل‌های بزرگ زبانی می‌توانند طوری طنزپردازی کنند که خوشایند مردم باشد؟ این سوال به ویژه با توجه به بحث‌های مداوم صنعت سرگرمی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های خلاقانه مهم است. محقق اصلی این مطالعه، درو گورنز (Drew Gorenz) از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: اعتصاب‌های اخیر نویسندگان و بازیگران هالیوود نشان‌دهنده ترس از تهدید هوش مصنوعی علیه مشاغل و خلاقیت در صنعت سرگرمی است.

مقایسه طنزپردازی انسان با هوش مصنوعی

محققان برای مقایسه توانایی‌های طنزپردازی بین هوش مصنوعی و انسان دو مطالعه اصلی انجام دادند. آنها از چت جی‌پی‌تی ۳.۵ برای محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی استفاده کردند. در مطالعه اول، طنز چت جی‌پی‌تی با مردم عادی مقایسه شد و مطالعه دوم، طنزچت جی‌پی‌تی را با کار طنزپردازان حرفه‌ای مجله «دی آنیِن» مقایسه کرد.

مطالعه اول: پیشتازی هوش مصنوعی

در نخستین مطالعه، از ۱۰۵ شرکت‌کننده در یک پلتفرم نیروی کار آنلاین به نام «آمازون مکانیکال ترک» (Amazon Mechanical Turk) خواسته شد تا سه کار طنز انجام دهند. این وظایف شامل ایجاد عبارات طنز برای کلمات اختصاری داده شده، پر کردن جای خالی به صورت طنز و ساخت جوک‌های مبتنی بر یک شخصیت بود. به شرکت‌کنندگان به صراحت گفته شد که از تخیل خود استفاده کنند و جوک‌ها را از منابع دیگر کپی نکنند.

در مقابل، به چت جی‌پی‌تی ۳.۵ نیز وظایف مشابهی داده شد و برای هر درخواست ۲۰ پاسخ ایجاد شد. این جوک‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی سپس با جوک‌های ساخته شده توسط انسان ترکیب شدند و توسط یک گروه جداگانه متشکل از ۲۰۰ شرکت‌کننده، که خنده‌دار بودن آنها را در مقیاس هفت درجه‌ای می‌سنجیدند، ارزیابی شدند.

جوک‌های هوش مصنوعی، از نظر خنده‌دار بودن، در سه موضوع مختلف رتبه بالاتری داشتند: ایجاد کلمات اختصاری طنز، تکمیل جملات خالی به صورت طنز و ساخت جوک‌های مبتنی بر شخصیت. به طور کلی، جوک‌های چت جی‌پی‌تی از اکثر جوک‌های تولید شده توسط انسان بهتر بود و هوش مصنوعی به‌ویژه در کار جوک مبتنی بر شخصیت برتر بود.

به طور خاص، چت جی‌پی‌تی در ایجاد کلمات اختصاری از ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان انسانی بهتر بود و در پر کردن فضای خالی و ساخت جوک‌های مبتنی بر شخصیت به ترتیب ۶۳ درصد و ۸۷ درصد بهتر از انسان طنزپردازی کرد.

مطالعه دوم: عملکرد نزدیک به هم

در مطالعه دوم، محققان سرفصل‌های طنز تولیدشده توسط هوش مصنوعی را با طنز‌های «دی آنین» مقایسه کردند. آنها از ۲۱۷ دانشجوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دعوت کردند که در این مقایسه شرکت کنند. هر دانش آموز میزان خنده‌دار بودن ترکیبی از طنز‌های تولیدشده توسط چت جی‌پی‌تی و دی آنیِن را بدون دانستن منبع هر عنوان رتبه‌بندی کرد.

نتایج نشان داد که در میانگین رتبه‌بندی خنده‌داری طنز‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی و طنز‌های دی آنیِن تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. در میان چهار عنوان برتر با بالاترین امتیاز، دو عنوان توسط چت جی‌پی‌تی و دو عنوان توسط دی آنین ایجاد شده بود. شایان ذکر است، عنوانی که بالاترین امتیاز را کسب کرد، عبارتی بود که هوش مصنوعی ساخت بود و این نشان می‌دهد که چت جی‌پی‌تی می‌تواند محتوای طنزی تولید کند که همتراز با نویسندگان حرفه‌ای باشد.

احساسات انسانی ملاک نیست

این یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی، به ویژه چت جی‌پی‌تی ۳.۵ مهارت شگفت‌انگیزی در تولید طنز دارد. با وجود نداشتن احساسات و تجربیات شخصی، هوش مصنوعی توانست با تجزیه و تحلیل الگو‌ها جوک‌هایی بسازد که برای مردم خوشایند بود.

گورنز گفت: «با وجود آنکه چت جی‌پی‌تی نمی‌تواند هیجانات را درک کند، اما جوک‌های بدیع را بهتر از یک انسان معمولی بیان می‌کند، شواهد این مطالعات نشان می‌دهد برای گفتن یک جوک خیلی خوب، نیازی به درک هیجانات نیست.»

یافته‌های این مطالعه جالب و در عین حال گویای آن است که شاید شوخی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی در قالب‌هایی که نیاز به زمان‌بندی و ارائه دارند، مانند استندآپ کمدی یا نمایش‌های طرح، به خوبی اجرا نشوند.

هشدار برای فعالان صنعت سرگرمی

محققان نوشتند: این که چت جی‌پی‌تی می‌تواند طنز نوشتاریِ با کیفیتی فراتر از توانایی‌های افراد عادی و برابر با برخی از نویسندگان کمدی حرفه‌ای تولید کند، پیامد‌های مهمی برای طرفداران کمدی و فعالان صنعت سرگرمی دارد. نتایج در حوزه طنزپردازان حرفه‌ای نشان داد که مدل‌های بزرگ زبانی می‌توانند یک تهدید جدی برای اشتغال باشد.

این گزارش از پایگاه اینترنتی سای‌پست به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته