دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرة المعارف دانش‌بنیان‌ها ۱۰۵؛

دانش‌بنیان‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

دانش‌بنیان‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳ بخش نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی می‌شوند.
کد خبر : 919647

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مفاهیم و تکنولوژی‌های نوین در دنیای امروز به سرعت پیشرفت می‌کنند و شرکت‌ها به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه هستند. یکی از این راه‌حل‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که با ایده‌ها و فناوری‌های خلاقانه خود و با توجه به نوع فعالیت به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده و در جهت توسعه و بهبود صنایع و خدمات اقداماتی را انجام می‌دهند.

در شرکت‌های دانش‌بنیان هدف تجاری سازی علم و دانش است به این معنا که با ترکیب علم و فناوری فعالیت‌های مفیدی را به ارمغان می‌آورند و محصولات تولید شده را به مرحله تجاری‌سازی و صادرات می‌رسانند. 

شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد نوآوری، فناوری و کارآفرینی فعالیت می کنند. این شرکت‌ها از روش‌های مختلفی برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند.

در نظام جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان در تقسیم بندی جدید به سه گروه نوپا، نوآور و فناوردسته بندی شده اند.

شرکت نوپا

شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا استارت‌آپ (Startup)، به شرکت یا کسب‌وکاری گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی یک یا چند فرد ایجاد شده‌است. چنین مجموعه‌هایی معمولاً رشد سریعی دارند و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر و برای رفع یک نیاز در بازار شکل می‌گیرند.

استارت‌آپ پروژه‌ای است که توسط یک یا چند کارآفرین و برای جستجو، توسعه و اعتبارسنجی یک مدل تجاری مقیاس پذیر (قابل اندازه‌گیری و بررسی) انجام می‌شود.

شرکت نوآور

شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که به بلوغ کسب و کاری و اقتصادی دست یافته‌اند. این شرکت‌ها در حوزه تولید و توسعه کالا‌ها و خدمات فناورانه و نوآورانه فعالیت می‌کنند.

به عبارت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور، نمایانگر نخبگانی هستند که در حوزه تولید و توسعه کالا‌ها و خدمات فناورانه و نوآورانه فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها به دلیل کسب و کار‌های پربازده و رشد اقتصادی بالا، به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور تایید می‌شوند.

درآمد عملیاتی شرکت نوآور در آخرین اظهارنامه مالیاتی باید کمتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد. همچنین کالا و خدمات ارائه شده باید از لحاظ تکنولوژی در سطح بالا قرار گیرد، اما سهم فروش محصول یا خدمت دانش‌بنیان از کل فروش آنها باید کمتر از ۵۰ درصد باشد. این شرکت‌ها برای ۳ سال می‌توانند تاییدیه دانش‌بنیان دریافت کرده و از حمایت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند و پس از آن، باید گواهینامه آنان تمدید شود.

شرکت فناور

شرکت‌های دانش‌بنیان فناور نیز به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست یافته‌اند. این شرکت‌ها در حوزه تولید و توسعه کالا‌ها و خدمات فناورانه فعالیت می‌کنند.

شرکت دانش‌بنیان فناور باید تمامی معیار‌ها مانند تولید تجاری حداقل یک کالا/خدمت دانش‌بنیان و درآمد عملیاتی بیش از ۵۰ میلیارد ریال را دارا باشند و حداقل ۱۰ نفر نیروی بیمه شده تمام وقت را به کار گیرند و همچنین سهم فروش کالاها-خدمات دانش‌بنیان از فروش کل باید حداقل ۵۰ درصد باشد.

این شرکت‌ها نیز مانند شرکت‌های نوآور برای ۳ سال می‌توانند از حمایت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند و پس از آن، باید گواهینامه آنان تمدید شود.

نکته حائز اهمیت در آیین نامه جدید آن است که باید شرکت‌های متقاضی، دارای برنامه رشد محصول و توسعه کسب و کار باشند تا در ارزیابی‌ها این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته