دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم عراق:

دانشکده هوش مصنوعی مشترک بین ایران و عراق افتتاح می‌شود/ جذب ۴ هزار دانشجوی خارجی

دانشکده هوش مصنوعی مشترک بین ایران و عراق افتتاح می‌شود  جذب ۴ هزار دانشجوی خارجی
وزیر علوم عراق اعلام کرد: دانشکده هوش مصنوعی برای نخستین بار در دانشگاه عراق راه‌اندازی می‌شود و اکنون با وزارت علوم ایران در حال رایزنی برای توسعه مباحث هستیم.
کد خبر : 919581

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اعطای دکتری افتخاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) بعداز ظهر امروز (شنبه، ۹ تیر۱۴۰۳) با حضور محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و نعیم العبودی وزیر علوم عراق در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

نعیم العبودی وزیر علوم عراق در این آیین اظهار کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ آموزش آرزوی جوانان ایران و عراق بود، حقیقتا به دلیل سیاست‌های عبث و بیهوده و تحریم‌های موجود بحث آموزش در عراق عقب افتاد.

العبودی تصریح کرد: اما در کشور عراق دانشمندان و علمایی داریم که باید به آنان افتخار کنیم؛ چراکه می‌توانند چالش‌ها را حل کنند؛ کشوری که تاریخ دارد می‌تواند کار‌های بزرگ انجام دهد.

وزیر علوم عراق اضافه کرد: زمانی که با دستاورد‌ها و دانشمندان عراق آشنا می‌شویم از دستاورد آنها در مدت زمان کوتاه تعجب نخواهیم کرد، زمانی وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم که در رنکینگ‌های بین المللی بسیار عقب بود و در مقطع کارشناسی و ارشد بسیار طایفه شیعه را مورد انتقاد قرار می‌داد.

العبودی گفت: در گام اولی که وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم، تاسیس مجلس مشاوره‌ای را آغاز کردیم که در آن به هویت عراق و ایران اهمیت دادیم و هویت اسلامی را که به سیره اهل بیت مرتبط است را بنا نهادیم.

وزیر علوم عراق اضافه کرد: روشی را به کار گرفتیم تا مقابل مصرف گرایی بایستیم، موضوعی که مورد تبلیغ رسانه‌های غربی است، به‌روزرسانی این روش و علمی بودن دانشگاه‌ها را در برنامه قرار دادیم و دانشگاه‌های عراق اکنون رتبه یک در میان کشور‌های عربی و رتبه هفتم در میان سایر دانشگاه‌های جهان را دارد، این آغازی بود برای دانشگاه عراق تا به رنکینگ‌های بین المللی ورود یابند و دارای افتخار بزرگی در بین دانشگاه‌های آسیا، اروپا، آفریقا و ... هستیم. امروز ۱۰۱۵ دانشجو از قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا در حال تحصیل در دانشگاه‌های عراق هستند و برای امسال ۱۵ هزار دانشجو جهت ورود به دانشگاه‌های عراق شرکت کرده‌اند که پس از بررسی‌های لازم ۳ تا ۴ هزار نفر از آنها را پذیرش خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در سیاست جدید خود بر حوزه علمیه نجف تمرکز خواهیم کرد و کتاب‌های شهید محمد صدر در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد. رتبه‌های جهانی هدف غایی ما نیست، بلکه استفاده از دستاورد‌ها و تجربه‌های کشور‌های منطقه و جهان مورد هدف ماست، مقالات علمی عراق نسبت به یک سال گذشته افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: تعداد دانشجویان عراقی در ایران ۱۰۰ هزار دانشجوست که در هیچ کشوری اینگونه نیست و برای عراق اولین سابقه است، همچنین قرار شد دانشکده هوش مصنوعی برای اولین بار در دانشگاه عراق تاسیس شود و اکنون با وزارت علوم ایران در حال رایزنی جهت توسعه مباحثمان هستیم. اگر این همکاری‌ها گسترش یابند با هر چالشی در منطقه مقابله خواهیم کرد، برای اولین بار با دانشگاه علوم پزشکی تهران قرارداد امضا کردیم تا دانشکده پزشکی مشترک در نجف را داشته باشیم و در دانشگاه‌های عراق در استان نجف به سایر دانشگاه‌های ایرانی برای تاسیس دانشکده و دانشگاه باز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته