دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 10:43

دوازدهمین نشست انجمن اخترشناسی شیراز

دوازدهمین نشست انجمن اخترشناسی شیراز
دوازدهمین برنامه انجمن اخترشناسی شیراز شنبه ۹ تیر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن آموزشی آزمایشگاه ارس شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر : 919458

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، موضوع اصلی نشست عمومی و رایگان«این ستاره‌ خاص: ادغام تا تولد!» است. محمد حسین غلامی، محقق دکترای فیزیک TU Darmstadt آلمان و عضو هیئت علمی انجمن اخترشناسی شیراز درباره این موضوع سخنرانی خواهد کرد‌.

ستارگان پرجرم که در هنگام تشکیل حداقل ۸ برابر خورشید جرم دارند، دارای پوسته‌های تابشی هستند که نمی‌توانند مکانیزم دینامو، مکانیزمی که در ستارگان کم‌جرم‌تر میدان‌های مغناطیسی تولید می‌کند، را حفظ کنند. با این حال، حدود ۷٪ از این ستارگان میدان‌های مغناطیسی قوی دارند که توضیح این پدیده همچنان به‌طور معماگونه‌ای باقی مانده است.

تحقیقات اخیر یک راه‌حل جذاب پیشنهاد می‌دهد؛ این میدان‌های مغناطیسی ممکن است نتیجه ادغام دو ستاره در یک سیستم سه‌تایی پیشین باشند. این مدل نه تنها میدان‌های مغناطیسی را توضیح می‌دهد، بلکه ویژگی‌های مشاهده‌شده و سحابی‌های دوقطبی (حدود ۱۵٪ سحابی‌های سیاره‌ای) اطراف این ستارگان را نیز توجیه می‌کند.

در این ارائه ویژگی‌های ستارگان پرجرم را بررسی کرده و به این نظریه جدید و جذاب درباره منشأ میدان‌های مغناطیسی آن‌ها پرداخت خواهد شد‌. بررسی عکس‌های روز ناسا دیگر بخش این برنامه است‌.

دوازدهمین نشست انجمن اخترشناسی شیراز

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته