دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد مطرح شد؛

ظرفیت‌های چندنظمی دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت هنر هفتم/ اکران فیلم‌های روز سینمای ایران، در سالن‌های اجتماعات واحدهای دانشگاهی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد؛ با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های خوبی دارد امیدواریم دانشگاه و جامعه بتوانند از ثمرات همکاری وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند شوند.
کد خبر : 91842

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر میرزاده در نشست امضای تفاهم نامه همکاری وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد، اظهار داشت: سابقه همکاری و آشنایی بنده با وزیر ارشاد به سالهای آغازین جنگ باز می گردد و از آن زمان همیشه شاهد تلاش های خالصانه دکتر جنتی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده ایم.


وی افزود: حضور جنتی در راس وزارت فرهنگ موجب نشاط اصحاب رسانه، فرهنگ، سینما و هنر شده و این موضوع ناشی از روحیه ایشان و سیاست های دولت تدبیر و امید است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: رضایت جامعه فرهیختگان ایران نشان دهنده برداشت مثبت اذهان عمومی از عملکرد ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


دکتر میرزاده با اشاره به تفاهم نامه ای که سال گذشته میان این دونهاد منعقد شد، گفت: تفاهم نامه سال گذشته به صورت کلی و در همه حوزه های فرهنگی بود و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اهتمام جدی این تفاهم نامه را دنبال می کند.


وی با اشاره به اخذ تصمیم های حوزه فرهنگی در شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی این دانشگاه گفت: با مصوبه این شورا اجرای طرح های ماندگار فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد. خوشبختانه سرانه فرهنگی این دانشگاه بسیار افزایش یافته و اجرای برنامه های فرهنگی در واحدها نیز مرتبا مورد پایش قرار می گیرد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح های فرهنگی این دانشگاه طرح هایی عادی و بی اثر نیست، گفت: به عنوان مثال در طرح های فرهنگی مورد نظر، برنامه ای برای شناساندن بیشتر نخبگان علمی و فرهنگی تمامی مناطق به جامعه علمی و دانشجویی خود در نظر گرفته ایم که در همین راستا ۲۳۰۰ نفر از دانشمندان معاصر سراسر کشور شناسایی شده اند.


دانشگاه آزاد بیش از 300 سالن اجتماعات دارد


وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم ما در این طرح، پیگیری ایجاد شرکت های دانش بنیان فرهنگی در کشور است که این مسئله را می توان یک طرح کم سابقه و یا بی سابقه دانست.


دکتر میرزاده با اشاره به اجرای ۳۰۰ طرح فرهنگی در سراسر واحدهای این دانشگاه تاکید کرد: در مهرماه و در هفته آفتاب نمایشگاه بزرگ محصولات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.



وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امروز بیش از ۳۰۰ سالن اجتماعات دارد که عمده آنها قابلیت عرضه آثار هنری و سینمایی را داراست، افزود: در فاز اول تفاهم نامه 40 سالن با اولویت مناطق محروم و شهر های فاقد سینما شناسایی شده که می توان آن را به سیستم دیجیتال تجهیز کرد و فیلم های سینمایی را نمایش داد.


دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم که ۴۰ درصد از دانشجویان کل کشور ،۷۰ هزار هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و 37 هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و این تعداد نشان دهنده پتانسیل خوب برای جذب مخاطب به سینما است.


وی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر دانشجویان و اعضای هیات علمی، عموم مردم نیز می توانند از فیلم های اکران شده استفاده کنند، گفت: فضای فرهنگی ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی به روی تمامی اهالی فرهنگی و اصحاب رسانه و علاقمندان به مشارکت در فعالیت های سینمایی بدون هیچ چشم داشت سودجویانه ای باز است.


دکتر میرزاده گفت: توسعه فرهنگی در تمامی جوامع بستری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: طرح مورد نظر قرار است اغلب در شهرهایی که سینما ندارند نمایش داده شود. در واقع اولویت با شهرهای بدون سینما است. به همین دلیل تقارنی با نمایش فیلم ها به صورت گسترده ندارد و یا فیلم هایی به نمایش گذاشته خواهد که به صورت موازی در سینماها روی اکران نباشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه در حوزه سینما بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: «امیدوارم همه بتوانیم از برکات این ماه بهره‌مند شویم.»


او ادامه داد: «این جلسه برای امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فعالیت‌های سینمایی است. سال گذشته نیز تفاهم‌نامه‌‌ای به طور عام و کامل بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید. آن تفاهم‌نامه درباره مجمع مسائل فرهنگی اعم از کتاب، قرآن و عترت و سایر فعالیت‌های هنری بود.»


جنتی گفت: «خوشبختانه در یک سال گذشته در سایه آن تفاهم‌نامه، همکاری‌های خوبی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.»


او افزود: «با توجه به اینکه تالارها و سالن‌های اجتماعات خوبی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، می‌توان با تجهیز این سالن‌ها، دیجیتال‌ کردن سیستم‌های پخش فیلم و تامین فیلم‌های مناسب از این ظرفیت استفاده کرد. پیرو همکاری یاد شده بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما می‌توانیم فیلم‌های سینمایی مناسب را تهیه کرده و در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهیم.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «تجهیز سالن‌ها و دیجیتال کردن جلسه نقد و بررسی فیلم‌ها و غیره از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است، امیدواریم دانشگاه و جامعه بتواند از ثمرات این همکاری بهره‌مند شود.»


او افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انتخاب و تهیه فیلم‌ها را در اختیار سالن‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌دهد، در شرایط فعلی که با کمبود سالن سینما مواجه هستیم این سالن‌ها می‌‌تواند در زمینه جذب مخاطب بسیار موثر باشد.»


در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برای نمایش فیلم‌ها در دانشگاهها چگونه با تهیه کنندگان فیلم ها توافق مالی می کنید؟ توضیح داد: برای نمایش فیلم ها در دانشگاه ها با صاحبان فیلم ها مذاکره می کنیم که بتوانیم یا رایت فیلم را بخریم و یا بخشی از فروش گیشه را به صاحبان فیلم ها پرداخت کنیم. با توجه به اینکه بخش عمده مخاطبان این طرح دانشجویان و استادان دانشگاه ها هستند، بی شک هزینه بلیت فیلم ها نیز کمتر می شود.



وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فیلم ها بعد از پایان نمایش عمومی در دانشگاه ها اکران می شود یا خیر؟ توضیح داد: در این مورد بعداً تصمیم گیری می شود. نوبت دهی نمایش فیلم ها در سینماها توسط شورای نمایش انجام می شود و اگر هر فیلمی در شهرستان ها مخاطب داشته باشد، فیلم ها می توانند تمدید شوند. به هر حال ظرفیت سالن های سینما در کشور اندک است و ما محدودیت های زیادی برای نمایش فیلم ها داریم که بر اساس برنامه ریزی شورای نمایش تعیین می شود. در حال حاضر همه فیلم ها حتی اگر فروش خوبی داشته باشند، بعد از ۱۰ هفته، نمایش آنها تمام می شود حتی صاحبان برخی از فیلم ها مانند «من سالوادور نیستم» که در سانس های فوق العاده همچنان نمایش داده می شوند پیش من آمدند و درخواست ادامه اکران داشتند که شورای نمایش نسبت به این درخواست موافقت نکرده است.
جنتی در ادامه بیان کرد: تمام مجتمع های فرهنگی ما در شهرستان ها به سیستم های مناسب نمایشی تجهیز شده اند و می توانند فیلم های اکران روز را نمایش دهند که از آن جمله می توان به مرکز استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که سینما ندارد اما از مجموعه های فرهنگی ما استفاده می کنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به اینکه فیلم ها برای دانشگاه ها چگونه انتخاب می شود و آیا نیروی انتظامی در این طرح دخالت دارد یا خیر؟ بیان کرد: سازمان سینمایی فیلم ها را برای دانشگاه ها انتخاب می کند و شرایط برای خرید رایت را فراهم می کند. بی شک نیروی انتظامی دخالتی در دانشگاه ها، نمایش فیلم ها و سینماها در آن ندارد البته نیروی انتظامی در بخش حفاظت بیرونی کنسرت ها معمولاً حضور دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته