دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عیسی زارع‌پور مطرح کرد؛

آینده را فدای امروز نکردیم/ بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم آغاز شد

آینده را فدای امروز نکردیم  بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم آغاز شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در وزارت ارتباطات آینده را فدای امروز نکردیم و متناسب با نیازهای آینده کشور برنامه ریزی کردیم تا در سال‌های آینده دچار مشکل نشویم.
کد خبر : 917907

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد نشست خبری عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰۰ روزه خدمت در ساختمان نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمان گفت: یکی از بحث‌های جدی که وزارت ارتباطات در این چندسال دنبال می‌کرد توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت و دسترسی به شبکه کارهای بزرگی انجام شده است.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه شبکه‌های زیرساختی سرمایه گذاری مناسب صورت نگرفته بود و در تمام لایه‌ها درعقب ماندگی جدی وجود داشت. در همین راستا پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور کلید خورد که فراهم کردن مقدمات آن یکسال زمان برد و سپس وارد فاز عملیاتی شد. به‌طوری‌که امروز در ۶۰۰ شهر با شهرداری ها به توافق رسیده ایم و در ۴۰۰ شهر کار عملیاتی آغاز شده و در ۴۵۰ شهر نیز کار به اتمام رسیده است.

زارع‌پور با اشاره به روند توسعه و پیشرفت این پروژه در کشور گفت: پوشش فیبر نوری اکنون برای ۸ میلیون خانوار ایجاد شده و برنامه ما این بود که تا پایان ۱۴۰۴ پوشش آن را در شهرها ایجاد کنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. هفته آینده نیز کل خراسان شمالی نیز تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت ادامه پروژه فیبر نوری در دولت آینده گفت: یکی از مطالبات جدی از دولت آینده پروژه فیبرنوری است که در برنامه هفتم توسعه اتصال ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری آمده و باید انجام شود.

آینده را فدای امروز نکردیم/ بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم آغاز شد

زارع پور افزود: در حوزه ارتباطات همراه نسل پنجم را توسعه دادیم که به زودی به ۲۰۰۰ سایت می‌رسد که تعداد این سایت‌ها ۲۰۰ برار شده و سرعت آن به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. همچنین توسعه سایت های ۴ و ۴ و نیم را نیز در دستور کار داریم که تاکنون ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وزیر ارتباطات توضیح داد: در حوزه شبکه انتقال کشور نیز توانستیم ظرفیت را بیش از ۳ دهه گذشته توسعه دهیم. در ابتدای دولت ظرفیت شبکه انتقال کشور ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بود و اکنون به ۶۴ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

زارع‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت آی‌پی کشور را به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رساندیم. ما در دولت سیزدهم ۲ برابر کشور اینترنت تامین کردیم به‌طوری که اگر اتفاقی بیفتد شبکه کشور دچار مشکل نخواهد شد.

وی درخصوص پیشرفت و توسعه سرعت اینترنت در کشور گفت: زیرساخت‌های تأمین توان بیش از ۳ دهه بود که توسعه پیدا نکرده بود، ما در این مدت زیرساخت‌های برق را نیز نوسازی کردیم که نتیجه آن در داشبوردهای جهانی و داخلی مشخص است و سرعت و کیفیت اینترنت ارتقا پیدا کرده ارتباطات همراه ۷۰ درصد افزایش یافته و ارتباطات ثابت نیز ۶۵ درصد رشد داشته است. 

وزیر ارتباطات گفت: ما در وزارت ارتباطات آینده را فدای امروز نکردیم و متناسب با نیازهای آینده کشور برنامه ریزی کردیم تا در سال‌های آینده دچار مشکل نشویم.

زارع‌پور با اشاره به رشد شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم گفت: در حوزه شبکه ملی اطلاعات کارهای بسیار خوبی صورت گرفت تا نیازهای داخل کشور را در داخل کشور خودمان تامین کنیم . در این مدت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسید که توسط مرکزملی فضای مجازی نیز تایید شده است. 

وی درخصوص حمایت از سکوها و پیامرسان‌های داخلی توضیح داد: سکوهای داخلی یکی از بخش‌های مهم اقتصاد دیجیتال است که با رشد این حوزه سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد به حدود ۸ درصد رسیده است‌. امروز کاربران فعال ماهانه سکوهای داخلی ۱۰ برابر شده است. همچنین اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها را فراهم کردیم که در اروپا هنوز انجام نشده است.

آینده را فدای امروز نکردیم/ بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم آغاز شد

وزیر ارتباطات گفت: در آبان ۹۸ به دلیل شرایط کشور اینترنت بین‌الملل قطع شد و ارتباطات داخلی نیز دچار مشکل شد اما ما در دولت سیزدهم هیچ وقت اجازه ندادیم که اینترنت به طور کامل قطع شود.

وی با اشاره به همکاری خوبی که با اداره امور استخدامی اداری در حوزه دولت هوشمند انجام شد گفت: پنجره خدمات ملی دولت هوشمند اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد و امروز ۵۰ درصد خدمات دولت در این بستر انجام می‌شود و بیش‌از ۵۰۰ خدمت دولت به شکل هوشمند انجام می‌شود و هدف گذاری کردیم تا پایان سال به ۱۵۰۰ خدمت برسیم.

وزیر ارتباطات براساس برنامه هفتم توسعه باید تا سال ۱۴۰۴ تمام خدمات در دولت هوشمند انجام شود. تا امروز ۴۸ میلیون نفر افراد بالای ۱۸ سال از پنجره ملی دولت استفاده کرده‌اند.

زارع‌پور در خصوص برخی از خدمات ارائه شده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه خودنویس بدون مراجعه به املاک و پرداخت هزینه اجاره‌نامه معتبر و دارای کد رهگیری دریافت کنند. همچنین والدین می‌توانند با مراجعه به پنجره دولت هوشمند و بدون ارائه مدرک یا مراجعه به مدرسه کارنامه فرزندان خود را مشاهده کنند. به طور کلی هدف گذاری برنامه هفتم توسعه این است که تمام خدمات در بستر دولت هوشمند ارائه شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تحول جدی که در حوزه فضایی اتفاق افتاد گفت: در دولت سیزدهم ۱۲ پرتاب فضایی موفق انجام شد که برابر با تعداد پرتاب‌های ۳ دهه گذشته دولت‌های قبلی است. در تابستان امسال نیز دو پرتاب فضایی دیگر در دولت سیزدهم خواهیم داشت.

وی درخصوص دیگر دستاوردهای فضایی دولت سیزدهم توضیح داد: کلید خوردن عملیات عمرانی ساخت بزرگترین پایگاه فضایی خاورمیانه نیز یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد. همچنین تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره‌های ایرانی به لایه لئو را تثبیت کنیم. بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته