دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری رونمایی شد

سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری رونمایی شد
سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور رونمایی شد.
کد خبر : 916205

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری در مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور رونمایی شد.

روح الله دهقانی معاون علمی رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در کشور زیرساخت‌های خیلی خوبی ایجاد شده که ازجمله این زیرساخت‌ها می‌توان شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، مراکز نوآوری، آزمایشگاه‌ها، فضا‌های کار اشتراکی و کارخانه‌های نوآوری را ذکر کرد، یکی از برنامه‌های معاونت علمی را افزایش کارآمدی، هماهنگی و افزایش کیفیت این زیرساخت‌ها دانست و گفت: یکی از اقداماتی که در معاونت علمی بر آن تأکید داریم، کیفی سازی این زیرساخت‌ها این بود و ایجاد سامانه‌ای جامع با هدف شناسایی، اشتراک‌گذاری و ارزیابی این زیرساخت‌ها، در دستور کار قرار گرفت که با عنوان سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری گشایش یافت.

دهقانی با اشاره به تسهیل استفاده و دسترسی فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری به امکانات و خدمات زیرساخت‌های نوآورانه به کمک این سامانه جامع، عنوان کرد: تمامی کسانی که نیازمند استفاده از زیرساخت‌های تولید فناوری و نوآوری از جمله آزمایشگاه‌ها، مراکز نوآوری و ... تا کارگاه و محل استقرار، تولید و هم‌آفرینی و ... هستند، می‌توانند به کمک این سامانه از تمامی زیرساخت‌هایی که در کشور وجود دارد آگاه شوند و منطبق با توانایی و نیازشان، از زیرساخت مورد نظرشان بهره ببرند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به ایجاد یکپارچگی، هم‌افزایی و هماهنگی در زیرساخت‌های نوآوری و فناوری کشور به کمک این سامانه، افزود: به کمک این سامانه، شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های شتاب‌دهی، کارخانه‌های نوآوری، آزمایشگاه‌ها، مراکز هم‌آفرینی و سایر زیرساخت‌ها تسهیل می‌شود و این سامانه به بهره‌وری از تمامی زیرساخت‌هایی که در کل کشور داریم کمک می‌کند.

وی افزود: با برخورداری از اطلاعات دقیق فعالیت این مجموعه‌ها و شاخص‌هایی که برای ارزیابی و سنجش کیفیت آنها گذاشته شده، مراکز منطبق با ماهیت و کاری که انجام می‌دهند ارزیابی شده و پس از تایید صلاحیت، گواهی دریافت می‌کنند. بر مبنای این ارزیابی، مخاطبان از میزان صلاحیت و تخصص هر مجموعه آگاهی کافی و انتخاب بهتری خواهند داشت؛ این امر به سامان‌دهی، نظارت و مدیریت کلان این مجموعه‌ها در معاونت علمی کمک کرده و حمایت‌های تخصصی و تخصیص منابع برای عدالت بیش‌تر را تسهیل خواهد کرد.

دهقانی با تاکید بر شناسایی کارآمدی زیرساخت‌های نوآورانه و تخصیص حمایت‌ها به مخاطب نهایی گفت: این که زیرساخت‌های فناورانه و نوآورانه، صلاحیتشان شناسایی شود اساس کیفیت بخشیدن به فعالیت زیرساخت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری است. باید فعالیت زیرساخت‌های نوآوری و فناوری، اقتصادی باشد و تخصیص حمایت مالی غیر واقعی به این زیرساخت‌ها، ضمن ایجاد فساد توقع نابه جا را در مصرف کننده ایجاد می‌کند، اما رویکرد معاونت علمی، تخصیص حمایت‌های واقعی به مصرف کننده نهایی است و این رویکرد، نتایج ملموس‌تر و مطلوب تری شکل می‌دهد؛ ضمن آن‌که اقتصاد شتابدهنده را تحرک می‌بخشد، حس حمایت جدی‌تر و واقعی‌تر را در مخاطب نهایی تداعی می‌کند. رساندن حمایت به ذی نفع واقعی یک موضوع مهم است که این سامانه نقشی اثرگذار و جدی در آن ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته