دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری عنوان شد؛

آغاز طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ از فردا در سمنان

آغاز طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ از فردا در سمنان
نشست خبری طرح ملی «سرشماری جامع صنعت چاپ ایران» به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر برگزار شد.
کد خبر : 916033

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری طرح ملی «سرشماری جامع صنعت چاپ ایران» به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر با حضور ابراهیمی رییس کارگروه طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور، علیرضا نجفی عضو هییت علمی دانشگاه و از اعضای کارگروه برنامه ریزی و اجرای طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور و حسین احمدی دیگر عضو این کارگروه ظهر یکشنبه بیستم خرداد ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ابراهیمی در ابتدای صحبت خود گفت: امروزه صنعت  چاپ به عنوان صنعتی پیشران و اشتغالزا از صنایع غیرنفتی محسوب می‌شود. جلسات و پیگیری های طرح ملی سرشماری صنعت چاپ به تدوین پلتفرم‌هایی برای چگونگی سرشماری انجامید و در نهایت در سال ۱۴۰۲ تصمیمات براین شد که محوریت طرح سرشماری خود دفتر چاپ باشد.

وی در ادامه افزود: کارگروه برنامه ریزی و اجرایی طرح سرشماری آماری چاپ با هیئتی مشخص تشکیل شد. با جلسات سال گذشته و سال جاری فرمت‌ها نهایی و شاخص‌هایی که لازم بود در این طرح داشته باشیم، منظور کردیم. تلاش کردیم طرح را ازمایشی اجرا کنیم و در ابتدا استان سمنان را بعنوان استان معین و سربرنامه طرح کشوری خود قرار دادیم و مکاتباتمان را انجام دادیم و انشالا این طرح فردا بصورت توجیهی و ازمایشی در سمنان شروع می‌شود.

ابراهیمی یاداور شد:  پس از جلسه توجیهی، این طرح از سمنان و شاهرود آغازشده و در سایر شهر‌هاادامه خواهد یافت. کل زمان اجرای پایلوت استان سمنان چهار روز خواهد بود و بعد از ان جلسات تحلیلی خواهیم داشت و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کنیم. بنا داریم از مرداد ماه طرح را در دیگر استان‌ها هم انجام دهیم.

علیرضا نجفی عضو هیئت علمی دانشگاه و از اعضای کارگروه برنامه‌ریزی و اجرای طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور با تشریح اهداف اصلی و جزیی برپایی این طرح گفت: مسائل بروز رسانی سامانه اطلاعات و سطح دسترسی افراد به طرح، نگهداری صحیح اطلاعات باید برای اجرای این طرح مدنظر قرار بگیرد.

وی درباره مراحل اجرایی طرح و تیم اجرایی نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت:هدایت و سرمایه گذاری، استخراج آموزش‌های رسمی و غیررسمی، ساماندهی نیروها، شناسایی ظرفیت‌های تولید، نیاز به واردات، تعیین و اولویت بندی نیاز‌های صنعت و … از اهداف این طرح و صنعت چاپ است.


حسین احمدی از اعضای کارگروه برنامه‌ریزی و اجرای طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور نیز گفت: من به عنوان فعال سی ساله صنعت چاپ می‌توانم بگویم این طرح زیرساختی‌ترین کاری است که در تمام این سال‌ها رقم خورده است منتها تمامی آنچه این روز‌ها در حال رخ دادن است و از من هم می‌خواهند شرکت کنم، فقط این طرح را قبول کردم، چون این یک کار خالص چاپی است و صفر تا صد کار دست خودمان است.

وی همچنین گفت:متاسفانه ما در صنعت چاپ نیز مثل خیلی از بخش های دیگرهیجانی کار میکنیم. این آمار به ما کمک می‌کند که یک چراغ راه داشته باشیم و بدانیم چه ظرفیت‌هایی الان داریم. صنعت چاپ ما چند دوره دارد دهه هفتاد هجوم چاپ افست، دهه هشتاد حضور انواع ماشین‌های دیگر و دهه‌های دیگر هم این هیجان را نشان میدهد و الان امیدوارم که ما هشتاد درصد تشخیص دهیم که بازار ما به چه نیاز داریم.

ابراهیمی در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: وزارت فرهنگ متولی برپایی طرح است و آیین نامه هم مشخصا اشاره کرده است که متولی هر زمان که لازم باشد می تواند از هر چاپخانه ای بازدید کند، من یقین دارم فعالان این صنف با اگاهی با ما همکاری خواهند کرد و ما در این زمینه نگرانی نداریم تعاملات در این دولت با چاپخانه ها خوب بوده است.

وی در ادامه افزود:  هدف ما شناخت تمام واحدهای صنعت چاپ در کشور است. گاهی افراد به نام تکثیر، مجوزهای دیگر هم می‌گیرند اما مجموعه هایی بنا به تشخیص کارشناسان دارای دستگاه چاپ با مجوز یا بی مجوز بازدید می شوند و قطعا به نفعشان خواهد بود ما محدودیتی برای ورود به واحدهای چاپی با دستگاه ها از هر مدل نداریم.

نجفی عنوان کرد: ما اگر تحت این طرح بتوانیم به رتبه بندی بنگاه های چاپ کشور با گواهینامه به واحدهای چاپی برسیم فارغ از خصوصی و دولتی، اینکار یک اعتبارنامه برای ورودش به هر کشوری می شود تا بتواند سرمایه گذاری هم داشته باشد و گام های بلندی برداریم . 

ابراهیمی افزود: قصد ما براین است هر چه سریعتر در استانها با افزایش نیرو کار را شروع کنیم. قطعا استان ها با هم فرق دارند و تهران بطور ویژه خواهد بود . پس از سمنان ، برای هر استان زمان خاصی مدت بازدید درنظر میگیریم. پیش بینی ما از شروع کار بمدت چهار ماه خواهد بود. تمام اطلاعات ما الکترونیک در سامانه های ارشاد ثبت خواهد شد. ما علاوه بر دو مجوز، ۲۶خدمت داریم که پس از دریافت موافقت نامه ، این تعامل بین هم صورت بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب