دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عیسی زارع‌پور:

نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد/ لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد  لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت فضایی حوزه اقتدار و امیدآفرین است و هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم ثمربخش خواهد بود.
کد خبر : 915899

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، صبح امروز مراسم پاسداشت زحمات شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در شکوفایی صنعت فضایی با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.

زارع پور در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید گفت: در دوره‌های قبل حوزه فضایی اهمیت زیادی نداشت و به آن پرداخته نمی‌شد اما در دولت سیزدهم و با توجه ویژه آیت الله رئیسی به این حوزه توانستیم رشد کنیم‌.

وی گفت: رئیس جمهور شهید معتقد بودند نباید اتکای ما به کشورهای خارجی باشد و باید با نگاه به درون مشکلات خود را حل کنیم و سعی می‌کرد با توجه ویژه خود به جوانان و حضور پیدا کردن در جلسات و بازدیدهای متعدد حمایت و پشتیبانی خود از این صنعت را اعلام کنند.

وزیر ارتباطات افزود: از ثمرات این توجه ویژه تشکیل جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال وقفه بود که همه بازیگران صنعت فضایی در آن حضور داشتند و می‌توانستند دغدغه‌ها و مشکلات خود را در این حوزه بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرتاب‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم بیش از سه دولت قبل بود افزود: ما از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ شاهد ۱۲ پرتاب بودیم، اما در دولت سیزدهم با توجه ویژه به این صنعت تنها در ظرف ۳ سال تعداد پرتاب ها به ۱۲ رسید که این روند ادامه خواهد داشت.

زارع پور با بیان اینکه ماهواره‌ها و ماهواره‌برها نوعی ثروت محسوب می‌شوند افزود: تولید و توسعه ماهواره‌بر یکی دغدغه‌های اصلی حوزه فضایی بود که خداروشکر با توجه ویژه به بخش خصوصی اتفاقات خوبی افتاد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا شاهد توسعه بیشتر آن باشیم.

در جلسه آخر شهید آیت الله رئیسی در وزارت ارتباطات و فناوری گفتند: اگر وزارت ارتباطات در حوزه‌های مختلف به ویژه فیبر نوری و فضایی توفیقات مهمی کسب کرده است با استفاده از ظرفیت و همکاری بخش خصوصی محقق شده است.

وی افزود: آیت الله رئیسی معتقد بودند از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان در تمام بخش‌های صنعت فضایی استفاده کرد، حتی می‌توان بخشی از مراحل ساخت ماهواره را به بخش خصوصی سپرد.

زارع پور گفت: خواهش بنده این است که به سمت کار گروهی پیش برویم و با همکاری یکدیگر کارهای بزرگتری تعریف کنیم و این مسیر را دنبال کنیم. ما هم در وزارت ارتباطات از طریق تأمین سرمایه، پوشش‌های بیمه‌ای و خرید تضمینی داده‌های فضایی و ... در کنار بخش خصوصی هستیم تا فعالیت این بخش تقویت شود و با کمک یکدیگر آینده صنعت فضایی را در کشور درخشان کنیم.

وی گفت: ان‌شاءلله ما پرتاب های دیگری در سطح لئو و حتی ژئو خواهیم داشت، همچنین برای اولین بار شاهد دریافت عکس‌های رنگی از ماهواره‌ها بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: حوزه فضایی یک حوزه افتخار آفرین، ثروت آفرین و اقتدار آفرین است از این رو هزینه و سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار سودمند خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب