19 خرداد 1403 - 09:23

تصاویر نجومی نوزدهم خرداد (۸ ژوئن)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

کالب (Caleb) و همکارانش یک ستاره نوترونی آهسته در حال چرخش به نام ASKAP J1935+2148 را یافته اند. ستاره های نوترونی از انفجار ستارگان بزرگ تشکیل می شوند و بسیار متراکم هستند. این ستاره نوترونی به آرامی در حال چرخش است و هر ساعت پالس هایی از خود ساطع می کند. کشف ASKAP J1935+2148 در طی رصد انفجاری پرتو گاما تصادفی بود. در مقایسه با سایر ستارگان نوترونی شناخته شده بسیار آهسته می چرخد و منحصر به فرد است. محققان مطمئن نیستند که این یک ستاره نوترونی است یا یک کوتوله سفید و مطالعات بیشتری مورد نیاز است. این تصویر تلسکوپ ASKAP و دو نسخه ممکن از این جرم آسمانی را نشان می دهد: یک ستاره نوترونی و یک کوتوله سفید. این کشف به درک این دست اجرام در فضا کمک می کند.

تصویر روز Astronomy

راب لیون (Rob Lyons) موفق شده تصویری زیبا از شفق قطبی را بر فراز خط افق شهر ونکوور در 10 مه ثبت کند. این تصویر یک لحظه از یک ویدیوی تایم لپس است که با استفاده از دوربین بدون آینه سونی a7R و لنز 14 میلی‌متری f/1.4 فیلم‌برداری شده است.

تصویر روز Earthsky

در یک شب تاریک ژوئن در ساعت 2:15 بامداد در 7 ژوئن 2024، رندی اشتراوس (Randy Strauss) در روستایی شرق نبراسکا، دور از نور شهر موفق به ثبت این عکس شد. حال و هوای خوبی برای عکاسی از کهکشان راه شیری وجود داشت و او تا ساعت 2 بامداد تقریباً مشغول عکاسی بود. او پنجاه و پنج عکس در سه مجموعه گرفت، هر کدام با نوردهی 25 ثانیه ای در ISO 6400 و سپس تصاویر را ترکیب کرد. رندی از دوربین Canon 6D Mk II DSLR با لنز Tamron 19-35mm F/3.5، سه پایه Manfrotto و شاتر از راه دور برای عکس‌ها استفاده کرد. او پنجاه و پنج فریم را با استفاده از Sequator انباشته کرد، آنها را در Image Composite Editor ترکیب کرد و سپس آنها را در GIMP پردازش کرد.

تصویر روز ناسا

این تصویر یک خوشه کهکشانی به نام آبل 2744 را نشان می دهد که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. این خوشه که به عنوان خوشه پاندورا نیز شناخته می شود، محصول ادغام سه خوشه کهکشانی عظیم است و در فاصله 3.5 میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی سنگ‌تراش (Sculptor) قرار دارد. این خوشه عمدتاً از ماده تاریک ساخته شده است و فضا-زمان را منحرف می کند و نور کهکشان های دورتر را خم می کند. کهکشان های قرمز رنگ در تصویر بسیار قدیمی هستند و کمان های کشیده در واقع کهکشان های دوردست هستند. این تصویر همچنین حاوی پراش های ستارگان در کهکشان راه شیری است. این خوشه کهکشانی حدود 6 میلیون سال نوری وسعت دارد.