دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مانور مشکوک ماهواره روسی در مدار زمین

مانور مشکوک ماهواره روسی در مدار زمین
در بررسی‌های پژوهشگران، یک ماهواره نظامی روسی در نزدیکی یک ماهواره مدار زمین‌ثابت قرار گرفته که گمانه‌زنی‌ها را درباره فعالیت جاسوسی آن قوت داده داده است.
کد خبر : 915389

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، پژوهشگران در رصد‌های اخیر خود متوجه نزدیکی غیر عادی یک ماهواره نظامی روسی به ماهواره مستقر در مدار زمین‌ثابت شدند.

این ماهواره سابقه مانور غیرمعمولی در نزدیکی سایر ماهواره‌ها در مدار زمین‌ثابت دارد که باعث ایجاد شک و ظن در مورد ماموریت آن شده است.

این ماهواره نظامی روسی به نام لوچ-۲ در ماه گذشته در حال نزدیک شدن به یک ماهواره زمین ثابت پیدا شد.

آلدوریا، یک استارت آپ فرانسوی که ماهواره‌ها را در مدار با استفاده از شبکه‌ای از تلسکوپ‌های زمینی ردیابی می‌کند، در ماه می‌سال جاری میلادی به اپراتور‌های ماهواره‌ای هشدار داد که نزدیک شدن ناگهانی ماهواره نظامی روسی به ماهواره‌ای را که در مدار زمین‌ثابت قرار دارد، شناسایی کرده است.

 این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد مانور لوچ-‌۲ در دوازدهم آوریل ۲۰۲۴ در حدود ۲۲۲۳۲ مایلی (۳۵۷۸۰ کیلومتری) از سطح زمین رخ داد.

این استارت‌آپ فرانسوی جزئیاتی از اینکه ماهواره لوچ-۲ ممکن است از چه چیزی جاسوسی کرده باشد یا اینکه دقیقاً چقدر به آن ماهواده نزدیک شده باشد، ارائه نکزده است.

 سالوآ موتاوفیک، مدیر روابط عمومی آلدوریا شرح داد، حداکثر فاصله بین این دو شی در ماه گذشته ۶.۲ مایل (۱۰ کیلومتر) بوده در حالی که فاصله حدودی این دو ماهواره روز گذشته حداقل ۱۲ تا ۳۰ مایل (۵۰ تا ۲۰ کیلومتر) است.

خبر نززدیکی این دو ماهواره اندکی پس از آن منتشر شد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده و پنتاگون، روسیه را به تلاش برای نظامی کردن فضا از طریق استقرار یک ماهواره بازرس نظامی متفاوت در همان مداری که ماهواره دولتی ایالات متحده در آن قرار داشت، متهم کردند.

رابرت وود، سفیر ایالات متحده در روسیه حدود دو هفته پیش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: ماهواره روسی ۲۵۷۶ احتمالاً یک سلاح ضدفضا است که می‌تواند به ماهواره‌های دیگر در مدار کم‌ارتفاع زمین حمله کند. اگرچه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، ادعا‌های پنتاگون را رد کرد و آن را جعلی خواند.

ماهواره نظامی لوچ-۲ سه ماه پیش به طور مخفیانه پرتاب شد و به صورت مشکوکی در نزدیکی ماهواره دیگری قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته