دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جدیدترین معضل دانشمندان؛

ماهواره‌های مصنوعی درخشان مانع رصد فضا می‌شوند

ماهواره‌های مصنوعی درخشان مانع رصد فضا می‌شوند
پرتاب ماهواره‌های پرنور به مدار‌های پایین زمین عملکرد متخصصان و دانشمندان علوم فضایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر : 871535

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، ماهواره «بلوواکر ۳» به یکی از درخشان‌ترین اجرام آسمان شب تبدیل شده است؛ پرتاب ماهواره‌های پرنور به مدار‌های پایین زمین عملکرد متخصصان و دانشمندان علوم فضایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«بلوواکر ۳» بزرگترین آرایه تجاری است که تاکنون به فضا پرتاب شده و مأموریت آن طی یک‌سالی که به مدار زمین رفته آزمایش فناوری‌های جدید برای ارائه خدمات جهانی از فضا به کاربران تلفن‌های همراه به طور مستقیم و همچنین پوشش کامل مناطق مختلف و ارائه خدمات تلفنی و داده با سرعت بالا به مناطق محروم است.

شمار ماهواره‌های مصنوعی درخشان موجود در فضای اطراف زمین به طور چشمگیری افزایش یافته و این روند امکان دسترسی به فضا و شاخص‌های دور از زمین را غیرممکن کرده است. 

متخصصان تاکید می‌کنند افزایش تعداد ماهواره‌های مصنوعی نورانی به طور جدی در کشف و مشاهده فضایی زمین تأثیر گذاشته و با در نظر گرفتن این نکته، تعامل و هماهنگی بین جوامع مختلف و کشور‌ها برای کاهش تعداد این ماهواره‌ها و ایجاد سیستم‌های مشاهده از فضا برای درک و استفاده از منابع فضایی امری ضروری است. 

از آنجایی که ماهواره‌های مصنوعی که به دور زمین می‌چرخند، نور خورسید را منعکس می‌کنند، به عنوان اجرام درخشان ظاهر می‌شوند و در روند مشاهده و کشف اختلال ایجاد می‌کنند.

به گفته نویسندگان این پژوهش، اگرچه اپراتور‌های ماهواره، اخترشناسان و سایر کاربران آسمان شب در حال کار بر روی استراتژی‌های کاهش روشنایی این ماهواره‌ها هستند، اما افزایش تعداد ماهواره‌ها ممکن است مانع از تلاش‌ها برای انجام مشاهدات زمینی از فضا شود.

برای تعیین تأثیر ماهواره «بلوواکر ۳»، یک کمپین رصد بین‌المللی با استفاده از مشاهدات رصدخانه شیلی، ایالات متحده، مکزیک، نیوزیلند، هلند و مراکش انجام شد.

دانشمندان حوزه فضایی توصیه می‌کنند، ارزیابی تأثیر ماهواره‌ها بر محیط فضا و زمین باید به عنوان بخشی از فرآیند‌های مجوز پرتاب قرار بگیرد تا با مرور زمان و افزایش تعداد ماهواره‌های مصنوعی درخشان مانعی برای بررسی فضا وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته