دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاسواره‌های ناسا در مدار مستقر شدند

تاسواره‌های ناسا در مدار مستقر شدند
شرکت فضایی راکت‌لب ماهواره‌های مکعبی ناسا را برای بررسی تغییر شرایط قطب‌های زمین پرتاب کرد.
کد خبر : 913382

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، راکت‌لب دو ماهواره کوچک رصد زمین را برای ناسا پرتاب کرد.

موشک الکترون روز گذشته در ساعت ۳:۴۱ بامداد به وقت محلی نیوزلند (۱۱:۱۱ دقیقه صبح به وقت تهران) از سایت پرتاب این شرکت در نیوزلند پرتاب شد و نخستین ماهواره‌های تحلیل‌گر انرژی تابشی قطبی در فروسرخ دور را به مدار برد.

دانشمندان درباره این ماموریت که «پریفایر» نام‌گذاری شده می‌گویند، ماهواره‌های امروز به محققان کمک می‌کند تا این مساله را مطالعه کنند که چگونه ویژگی‌های مختلف در قطب‌های زمین مانند ابرها، رطوبت و نوسان سطحی بین حالت‌های منجمد و مایع موجب پراکندگی گرمای از دست رفته به فضا می‌شود.

طبق گفته آزمایشگاه راکت‌لب، این ماهواره‌ها ۵۳ دقیقه پس از پرتاب طبق برنامه ریزی در مدار زمین مستقر شدند.

هر دو ماهواره مذکور که تاسواره نامیده می‌شوند، مکعب «۶یو» هستند که در مدار‌های دایره‌ای مختلف با ارتفاع ۳۲۶ مایل (۵۲۵ کیلومتر) بالای زمین قرار گرفته‌اند. 

به گفته شرکت فضایی راکت‌لب، این ماهواره‌ها میزان گرمای از دست رفته از مناطق قطبی سیاره ما را اندازه‌گیری می‌کنند و این اقدامی است که هرگز به طور سیستماتیک از مدار انجام نشده است. این ماهواره‌ها با ارائه اطلاعات جوی و گرمایشی قطب‌های زمین همچنین کمک می‌کنند تا عملکرد ماهواره‌های بزرگتر درباره تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی بهبود یابد.

این پرتاب نه تنها برای ناسا، بلکه برای بخش‌های مختلف سودبخش است؛ بررسی دقیق اطلاعات جوی و گرماییش قطب‌ها که از این ماهواره‌ها جمع‌آوری می‌شود، مسیری برای کاهش تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی است. این ماهواره با استفاده از اطلاعاتی که از قطب‌های زمین بدست آورده، به محققان کمک می‌کند تا الگو‌های گرمایش جهانی را بهتر درک کنند و تصمیم‌های بهتری درباره حفاظت از محیط زیست بگیرند.

پرتاب این ماهواره‌ها همچنین نشان از تلاش‌های پیشرفته و همکاری بین المللی در حوزه فضا و تحقیقات اقلیمی است. این ماهواره با دقت و کارایی بالا، به مطالعه یکی از بزرگترین چالش‌های جهان مدرن، یعنی تغییرات اقلیمی می‌پردازند و می‌توانند با اطلاعات جدید در بهبود وضعیت محیط زیست تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته