دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۶۶)؛

سریال محبوبتان را خودتان بسازید/ هوش مصنوعی فیلمساز رونمایی شد

سریال محبوبتان را خودتان بسازید  هوش مصنوعی فیلمساز رونمایی شد
نرم‌افزار جدیدی که مجهز به هوش مصنوعی است به کاربران سرویس‌های پخش آنلاین این امکان را می‌دهد که برای سریال موردعلاقه خود قسمت‌های جدیدی به سلیقه خودشان بسازند.
کد خبر : 914635

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ یک استودیوی پویانمایی در انگلیس نرم‌افزاری ساخته است که به کاربران سرویس‌های پخش و تماشای فیلم و سریال آنلاین اجازه می‌دهد با استفاده از هوش مصنوعی برای سریال‌های مورد علاقه خود قسمت‌های جدیدی بسازند.

هفته گذشته، فابل استودیو (Fable Studio)، یک استودیوی انیمیشن‌سازی در انگلیس از نرم‌افزاری به نام «شورانر» (Showrunner) رونمایی کرد که نخستین سرویس پخش آنلاین مجهز به هوش مصنوعی در جهان است. کاربران این سرویس فقط با چند دستور متنی (Prompt) می‌توانند برای قسمت‌های سریال مورد علاقه خود سناریو بنویسند و به شخصیت‌های داستان جان بدهند و برای آنها صداگذاری کنند.

نرم افزار هوش مصنوعی «شورانر» می‌تواند با دریافت دستور‌های متنی کاربران به سلیقه آنها سریال‌سازی کند. برخی از مردم این ویژگی را جذاب می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند این یک مُد گذراست.

ترفند تازه برای میخکوب کردن مخاطب

یکی از استراتژی‌های مهم سرویس‌های پخش آنلاین این است که شما را تا بیشترین حد ممکن مقابل صفحه نمایش نگه دارند. به محض اینکه یک قسمت از نمایشی که در حال تماشای آن هستید به پایان می‌رسد، قسمت بعدی به طور خودکار ظاهر می‌شود؛ اما این رویکرد محدودیت‌هایی دارد. از این گذشته، وقتی یک سریال تمام می‌شود، این سرویس‌ها سریال دیگری را که تشخیص می‌دهد دوست دارید به‌طور خودکار پخش کند که درصد موفقیت بسیار بالایی هم داشته است؛ البته با این روش، وقتی برای نفس کشیدن و مدام از فضای این سریال به داستان‌های سریالی دیگر کشیده می‌شوید.

حالا اگر سرویس‌های پخش آنلاین بتوانند امکانی در اختیار شما قرار دهند که بتوانید به‌طور خودکار قسمت جدیدی از سریال مورد علاقه‌تان را بسازید، خیلی فوق‌العاده می‌شود. با این استراتژی، مخاطب به سختی می‌تواند از پای صفحه نمایش بلند شود.

کاربرانی که در فهرست انتظار «شورانر» ثبت نام می‌کنند در نهایت ۱۰ انیمیشن برای آنها به نمایش در می‌آید که پس از تماشای آنها می‌توانند با دادن دستور‌های متنی به هوش مصنوعی این سرویس، صحنه‌هایی را بسازند که به هم متصل می‌شوند و به قسمت‌های جدید تبدیل می‌شوند.

پیشینه سریال‌سازی هوش مصنوعی

البته فعالیت سرویس «شورانر» کاملاً هم بدون سابقه نیست. سال گذشته، استودیو فابل یک قسمت از مجموعه طنز پویانمایی ساوت پارک (South Park) را با استفاده از هوش مصنوعی ساخت و منتشر کرد که اگر دقیق تماشایش می‌کردید مشکلات زیادی داشت: شوخی‌ها بد بودند، صدا‌ها اشتباه بودند و همه شخصیت‌ها با لحنی بی‌معنا و سرد حرف می‌زدند؛ اما این نرم‌افزار هم مانند چت جی‌پی‌تی و نرم‌افزار‌های مشابه دیگر، به سرعت پیشرفت کرد و حالا می‌تواند با کیفیتی بسیار بالاتر انیمیشن بسازد.

آینده نیروی انسانی در استودیو‌های فیلمسازی

ظهور این نرم‌افزار دو اتفاق را رقم می‌زند، یکی ایجاد ترس در میان نیروی انسانی است که مشابه آن سال گذشته به اعتصابات هالیوود منجر شد و دیگری استقبال از این جریان از سوی صاحبان صنعت سرگرمی است. یعنی استودیو‌های فیلمسازی و پویانمایی به آن روی می‌آورند و کل پروژه ساخت را به نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌سپارند و در نهایت ممکن است برای ویرایش کار از انسان کمک بگیرند. این روند به افزایش درآمد کمپانی‌های این حوزه و کاهش نیروی انسانی منجر می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که حتی در صورت استقبال زیاد کاربران از «شورانر» اتفاق فوق‌العاده‌ای نخواهد افتاد. در ابتدا مجموعه‌ای از ویدیو‌های بی‌کیفیت ساخته می‌شود که آن را به چیزی شبیه به پلتفرم تیک‌تاک تبدیل می‌کند. یعنی هر کاربر قسمت‌های مورد علاقه خود را می‌سازد و به اشتراک می‌گذارد که به احتمال زیاد برای دیگران جذاب نیست. سپس همه خسته می‌شوند و علاقه خود را به این نرم‌افزار از دست می‌دهند، چون تماشای قسمت‌هایی که هر کس برای خودش بسازد چه فایده‌ای دارد؟

این گزارش از مجله گاردین به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته