دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف ۱۵۰۰ میلیارد ستاره سرگردان در جهان اولیه

کشف ۱۵۰۰ میلیارد ستاره سرگردان در جهان اولیه
تلسکوپ فضایی اقلیدس در جست‌وجوی اخیر خود موفق به کشف ۱.۵ میلیارد ستاره شده که در خوشه پرسئوس سرگردان هستند.
کد خبر : 914506

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ قدرتمند اقلیدس تصاویری از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ستاره گرفته است که ۲۴۰ میلیدن سال نوری از زمین فاصله دارند. این ستاره‌ها در میان خوشه‌ای عظیم که متشکل از هزاران کهکشان است و یکی از بزرگترین ساختار‌های کیهان به شمار می‌رود قرار دارند.

این ستاره‌ها که از کهکشان‌های خود جدا شده‌اند، فضای بین کهکشان‌های خوشه پرسئوس را با نور آبی پر می‌کنند؛ این نور به اصطلاح درون خوشه‌ای به قدری ضعیف است که هزاران برابر تاریک‌تر از آسمان شب بر روی زمین است.

اقلیدس با مشاهده این نور درون خوشه‌ای در خوشه پرسئوس که در فاصله ۲۴۰ میلیون سال نوری از زمین قرار و جرمی معادل حدود ۶۵۰ تریلیون خورشید دارد، ممکن است به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از خواستگاه نور ضعیف خوشه‌های کهکشانی بیابند.

نینا هچ، سرپرست تیم و دانشمند دانشگاه ناتینگهام، در بیانیه‌ای گفت: ما از توانایی تلسکوپ اقلیدس برای رصد تا این حد مناطق بیرونی خوشه و تشخیص رنگ‌های ظریف این نور شگفت زده شدیم و اگر بفهمیم ستارگان درون خوشه‌ای از کجا و به چه طریقی شکل گرفته‌اند، می‌توان ماده تاریک را ترسیم کرد، تاکنون از طریق مطالعه رنگ‌ها، درخشندگی و پیکربندی ستارگان، متوجه شدیم که آنها از کهکشان‌های کوچک سرچشمه گرفته‌اند. 

ستاره‌های سرگردان، به طور کلی دارای ویژگی‌هایی متمایز از ستاره‌های معمولی هستند. به گفته منجمان آنها به طور مستقل از خوشه‌های ستاره‌ای یافت می‌شوند و ممکن است در اثر تلاطم‌های فرایند‌های فیزیکی مختلف از خوشه اصلی جدا شده باشند. این کشف مهم می‌تواند به درک این موضوع که چگونه سیستم‌های ستاره‌ای تشکیل می‌شوند، رشد می‌کنند و در نهایت پایان می‌یابند، کمک کند.

به طور کلی این کشف جدید نشان می‌دهد که هنوز هم زیبایی‌های نامعلوم و مرموزی در اعماق فضا وجود دارد؛ این کشف همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه سیاره‌ها، ستاره‌ها و خوشه‌های ستارگان در کیهان شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته