دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت؛

سوخت ارزان قاتل توسعه فناوری!

سوخت ارزان قاتل توسعه فناوری!
صاحب نظر در حوزه فناوری به سیاستگذاری‌ها به سمت بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از فناوری‌های نوین تاکید کرد و یادداشتی در این خصوص نوشت.
کد خبر : 913562

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا سپهوند*به عنوان یک فعال فناور در قالب یادداشتی به ارزان بودن سوخت تاکید کرد و ضرورت استفاده از فناوری را از نکات مهم در عرصه علم و اقتصاد دانست.

«مقایسه سوخت ایران با سایر کشور‌های جهان نشان دهنده آن است که قیمت سوخت در ایران یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها در سطح جهان است. این موضوع انگیزه صنعت‌گران، مدیران و سیاست‌گذاران حوزه فناوری برای نوسازی و بهسازی صنایع و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را به حداقل رسانده است. 

اکثر صنایع ایران از فناوری‌های نسل اول و دوم بهره می‌گیرند که به شدت سوخت محور بوده و علاوه بر هدر رفت منابع فسیلی گران قیمت کشور، در آلایندگی هوا و منابع زیرزمینی نقش اساسی دارند. با اینکه مصرف سوخت در کشور به حد بحرانی رسیده و از ابر چالش‌های مطرح شده در کشور است ولی هنوز ذینفعان متعدد و سیاستگذاران اراده‌ای برای ورود به این موضوع و مدیریت آن ندارند و این مبحث باعث عمیق شدن این چالش شده است.

مصرف انرژی بین تکنولوژی‌های جدید و تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت کشور نشان دهنده صرفه جویی ۷۵ درصدی مصرف فناوری‌های نوین نسبت به فناوری‌های قدیمی بوده و این موضوع باعث افزایش مزیت رقابتی صنایع برخوردار از تکنولوژی‌های جدید شده است.

 ماهیت دولتی بودن سوخت ارزان هرگونه اراده و انگیزه‌ای در مدیران صنعت را برای بهسازی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید را از بین برده است. با اینکه مراکز متعدد و پراکنده‌ای در کشور مشغول انجام پژوهش‌های به ظاهر کم عمق در حوزه انرژی‌های پاک هستند، لیکن به دلیل عدم وجود رویکرد اکوسیستم به موضوع از بهره‌وری کافی برخوردار نبوده و در بیشتر موارد با همپوشانی اقدامات موجب هدر رفت منابع می‌شود در هر صورت تاکید همزمان بر واردات و بومی‌سازی آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و انجام پژوهش‌های اساسی با تجمیع مشارکت و تیم سازی متخصصان داخلی و خارجی می‌تواند راهگشایی مدیریت بحران در حوزه صنایع آلاینده و سوخت محور باشد.

امید است در سال جدید که با نام رشد تولید با مشارکت مردم نامیده شده است و همزمان با روی کار آمدن مجلس جدید و ابلاغ برنامه هفتم توسعه، سیاستگذاری‌ها به سمت بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از فناوری‌های نوین و متکی بر سوخت‌های پاک هدایت شود.»

دکتری مدیریت بازگانی و صاحب نظر در حوزه فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه با مرتبه استاد تمام*

انتهای پیام/

برچسب ها: تکنولوژی فناوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته