دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

5 نکته غیرمعمول در امنیت دیجیتال!

5 نکته غیرمعمول در امنیت دیجیتال!
هیچ‌وقت نمی‌توان نسبت به امنیت دیجیتال مطمئن بود، پس چرا راه‌های متفاوت را امتحان نکنیم؟
کد خبر : 912677

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ این روزها مسائل امنیتی در دنیای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. شاید با خود فکر کنید اگر نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی کنید، از برنامه‌های مدیریت رمزعبور استفاده می‌کنید و در تمامی موارد احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید دیگر جای نگرانی نیست، اما حتی اگر همه این کارها را کرده باشید هم باز نکاتی وجود دارد که می‌تواند دردسر ساز باشد. در ادامه با پنج نکته غیرمعمول در مورد مسائل امنیت دیجیتال آشنا می‌شوید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 حقیقت را نگویید!

به طور کلی هر چه داده‌های کمتری منتشر کنید، ایمن‌تر خواهید بود. اگر سایتی داده‌هایی را می‌خواهد که تمایلی به اشتراک آنها ندارید، حواستان باشد: گاهی اوقات دروغ گفتن اشکالی ندارد!

اگر سایتی خارجی شماره تلفن می‌خواهد اما شما نمی خواهید شماره بگذارید، شماره جعلی بدهید. (شماره 00000000000 به طرز شگفت‌انگیزی مؤثر است). اگر سایت شماره جعلی شما را نپذیرفت، نگران نباشید. فهرستی از شماره‌های تقلبی وجود دارد که کار می‌کند و با جستجوی کوتاهی در گوگل یافت می‌شود. برای سایر داده‌ها نیز می‌توان از این‌ترفند استفاده کرد حتی شماره‌های کارت اعتباری جعلی نیز وجود دارد. شما نمی‌توانید با آن چیزی بخرید، اما کسی که آن را می‌دزدد نیز قادر به سؤاستفاده از آن نیست!

 پنج نکته غیرمعمول امنیت دیجیتال!

2 - فکر نکنید خیلی خاص هستید!

هر کس در داستان زندگی خودش ستاره است، بنابراین وقتی به طور غیرمنتظره‌ای پیامی از یک شاهزاده نیجریه‌ای دریافت کردید که به شما وعده ثروت داده و یا بازیگری مشهور شما را فالو کرده، یا به طور تصادفی با فرصت دریافت ارز دیجیتال مواجه شده‌اید، ممکن است حس استثنایی بودن به شما دست دهد. این حس می‌تواند دردسرساز شود.

اگر برای شخص دیگری این دست خوش‌شانسی‌های ظاهری اتفاق بیفتد، بدبین می‌شویم، اما وقتی برای خودمان روی دهد... خوب، احساس می‌کنیم درهای شانس به روی‌مان باز شده! این خیالات را تمام کنید. اگر چیزی خیلی زیاد خوب به نظر می‌رسد، شاید به این دلیل خاص بودن شما نیست، بلکه به این علت است که واقعی نیست!

 پنج نکته غیرمعمول امنیت دیجیتال!3- رمز عبور قوی را فراموش کنید!

سال‌هاست که گفته می‌شود با‌ترکیبی از حروف بزرگ، حروف کوچک و کاراکترهای غیرعادی، رمز عبور غیرقابل خواندن بسازید! این مسئله مهم است، اما استفاده مجدد از رمز عبورتان در تمام اکنت‌ها در واقع می‌تواند بدترین سناریوی ممکن باشد. به عبارت دیگر داشتن تعداد زیادی رمز عبور ضعیف بهتر از داشتن یک رمز عبور سخت است که همه جا به کار می‌برید.  

اگر دزدی بتواند رمز عبور شما را از جایی بدزدد، سعی می‌کند از آن در همه جا استفاده کند و اگر همان رمز عبور در همه جا کار کند، همه چیز را از دست داده‌اید! هدف شما باید ایجاد یک رمز عبور جدید برای هر سرویسی باشد که استفاده می‌کنید. کافیست از گذرواژه‌های واقعا وحشتناک مانند «12345» استفاده نکنید و گذرواژه‌های سخت‌تر را برای چیزهایی که واقعا مهم هستند (مانند پسورد بانک) ذخیره کنید.

 پنج نکته غیرمعمول امنیت دیجیتال!

4- از آدرس‌های ایمیل یک بار مصرف استفاده کنید!

چند دقیقه به صندوق ورودی (inbox) ایمیل خود نگاه کنید، احتمالا تعجب می‌کنید که این پیام‌ها چیست و آنها «چگونه آدرس ایمیل من را پیدا کرده‌اند؟». در بین پیام‌های دوستان و همکاران و خبرنامه‌هایی که برای آنها ثبت نام کرده‌اید اما هرگز نخوانده‌اید، همیشه انبوهی از ایمیل‌های به دردنخور از سوی افرادی وجود دارد که ارتباطی با آنها نداشته‌اید.

یکی از راه‌های حل این مشکل استفاده از آدرس ایمیل متفاوت برای هر اکنتی است که در آن ثبت نام می‌کنید. اپل این کار را با ویژگی Hide My Email برای شما انجام می‌دهد و اگر از جی میل استفاده می‌کنید، می‌توانید فقط یک «+» را به قسمت نام آدرس خود اضافه کنید و هر چیزی را که دوست دارید، در ادامه بیفزایید. مثلا: john.doe+malwarebytes@gmail.com

هر آدرس ایمیل منحصر به فرد باید فقط در اختیار سایتی که از آن خدمات می‌گیرید باشد. اگر سایت‌های دیگری از آن استفاده می‌کنند، متوجه می‌شوید که اطلاعات شما لو رفته، دزدیده یا فروخته شده است. اگر این اتفاق افتاد، آدرس ایمیل را مسدود کنید و حساب خود را در آن سایت ببندید!

 پنج نکته غیرمعمول امنیت دیجیتال!5- کامپیوتر خود را دور بیندازید!!

اگر می‌خواهید بسیار ایمن باشید، کافیست با استفاده از کامپیوتری که اطلاعات حساسی روی آن وجود ندارد، در اینترنت گشت‌وگذار کرده و پس از پایان کار، آن را دور بیندازید. به همین سادگی!

خب، کار پرهزینه و گرانی به نظر می‌رسد، اما می‌توانید با ابزارهایی مانند VirtualBox Oracle  این کار را به صورت رایگان انجام دهید! «ماشین‌های مجازی» (VM) کامپیوترهایی هستند که به جای پلاستیک، فلز و سیلیکون از نرم افزار ساخته شده‌اند و مانند هر برنامه دیگری روی کامپیوتر اصلی شما اجرا می‌شوند. می‌توانید ویندوز، مرورگر و سایر برنامه‌های مورد علاقه‌تان را در داخل یک VM اجرا کنید؛ جایی که آنها کاملا از کامپیوتر واقعی شما جدا عمل می‌کنند.

هر اتفاقی که در VM  بیفتد روی VM می‌ماند و از آنجایی که ماشین‌های مجازی را می‌توان با یک کلیک ماوس شبیه‌سازی کرد یا از بین برد، اگر اتفاق بدی روی ماشین شما افتاد، به سادگی می‌توانید آن به سطل زباله انداخته و یک کامپیوتر جدید راه اندازی کنید!

 پنج نکته غیرمعمول امنیت دیجیتال!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته