دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پوست درخت نخستین جایگزین زیستی پلاستیک بسته‌بندی شد

پوست درخت نخستین جایگزین زیستی پلاستیک بسته‌بندی شد
پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند برای نخستین‌ بار در جهان، ماده بسته‌بندی مبتنی‌ بر پوست درخت را به‌عنوان جایگزینی برای پلاستیک ابداع کنند.
کد خبر : 903444

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به‌ نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، استارت‌آپ انگلیسی «بی‌پکس» (Bpacks)، یک فناوری را با استفاده از تجهیزات مورد استفاده در تولید مواد بسته‌بندی بر پایه پلاستیک ارائه کرده که گذار به سوی یک جایگزین سازگارتر با محیط زیست را آسان می‌کند.

پلاستیک یک‌بارمصرف یکی از آلاینده‌های شناخته شده زمین است. گفته می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود که فقط ۹ درصد از آن وارد چرخه بازیافت می‌شود.

پلاستیک‌های بازیافت نشده یا به اقیانوس‌ها می‌رسند یا خاک را آلوده می‌کند، اجزای سمی پلاستیک وارد زنجیره‌های غذایی شده و به سلامت انسان و حیوانات آسیب رسانده و اکوسیستم‌های دریایی را به خطر می‌اندازد.

صنعت بسته‌بندی جهانی دارای ارزش یک تریلیون دلاری است، اما بخش بسته‌بندی پایدار حدود ۲۸۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

اتحادیه اروپا برای کاهش اثرات مخرب پلاستیک در تلاش برای گذار به سوی بسته‌بندی‌های زیست تخریب پذیر طی پنج سال آینده است.

در حالی که دانش‌بنیان‌ها روی توسعه نسخه‌های زیست تخریب پذیر پلاستیک که باید دوباره از اول ساخته شوند، تمرکز کرده اند، استارت‌آپ «بی‌پکس» از زباله‌های یک صنعت موجود برای ساخت مواد بسته‌بندی استفاده می‌کند.

سطح تولید سالانه پوست درخت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود و گروه کارآفرینان و دانشمندان «بی‌پکس» تصمیم گرفتند این محصول را به مواد بسته‌بندی مفید تبدیل کنند.

فرآیند استفاده شده توسط این گروه مشابه فرآیندی است که در تولید پلاستیک استفاده می‌شود: با ترکیب شروع و پس از آن مواد به گلوله یا ورق تبدیل می‌شود.

در این روش می‌توان مواد بسته‌بندی جامد را از طریق روش‌های معمولی مانند قالب گیری تزریقی یا ترموفرمینگ شکل داد.

از آنجایی که برای تولید این ماده جدید از تجهیزات و فرآیند‌های مورد استفاده در تولید پلاستیک استفاده می‌شود، این گذار هیچ نیازی به هزینه کردن زیاد و سرمایه گذاری هنگفت ندارد.

اگرچه تصاویر نشان می‌دهد مواد بسته‌بندی مبتنی بر پوست درخت از نظر ظاهری و رفتاری شبیه پلاستیک هستند، اما علاوه بر منبع، فرایند تجزیه این مواد نیز پس از مصرف، کاملا با پلاستیک متفاوت است.

پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر کنونی از پلیمر‌هایی مانند «پلی لاکتیک اسید» (PLA) یا پلیمر‌های «پلی بوتیلن آدیپات-کو-ترفتالات» (PBAT) تشکیل شده اند که یک تا دو ماه طول می‌کشد تا در نهایت به آب و دی اکسید کربن تجزیه شوند. اما بسته‌بندی‌های ساخته شده از پوست درخت در فرایند تجزیه به کمپوست تبدیل شده و مواد مغذی ارزشمندی را به زمین اضافه می‌کنند.

بررسی‌ها نشان داده است خواص ضد میکروبی موجود در عصاره پوست درخت به کاهش انتشار دی اکسید کربن در هنگام کمپوست کمک می‌کند. مواد Bpack در مقایسه با پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر معمولی شش برابر کمتر CO۲ منتشر می‌کنند.

«میخائیل اسکالکین» (Mikhail Skalkin)، بنیانگذار و مدیرعامل  «بی‌پکس» گفت: ماده زیستی جایگزین پلاستیک ما می‌تواند با استفاده از تجهیزات موجود تولید پلاستیک، ساخته شود و نیازی نیست کارخانه‌های تولید پلاستیک، تجهیزات جدیدی خریداری کنند.

به گفته وی، این امر غلبه بر چالش‌های نفوذ در بازار را که اکثر استارت‌آپ‌های بسته‌بندی پایدار با آن مواجه هستند، تسهیل می‌کند.

اسکالکین افزود: علاوه بر این، بسته‌بندی ما ۱۰۰ درصد مبتنی بر زیست است و تا ۷۵درصد مواد از پسماند چوب به دست می‌آید. ما همچنین از تجهیزات قبلی استفاده می‌کنیم که به کاهش انتشار CO۲  کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته