دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 13:12

مصطفی محدثی خراسانی: متولیان فرهنگی گول هنرهای فانتزی را نخورند

سردبیر مجله شعر گفت: «هنوز روی ظرفیت‌های جدیدی که در مساجد برای جذب هنرها ایجاد شده، کار کارشناسی و برنامه‌ریزی هدفمندی صورت نگرفته و رفاقت میان مسجد و هنر کمرنگ شده است.»
کد خبر : 89701

مصطفی محدثی خراسانی شاعر، سردبیر مجله شعر و عضو شورای عالی شعر در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره اینکه جایگاه مسجد در هنر کجاست، گفت: «وقتی به تاریخ هنر نگاه می‌کنیم ارتباط تنگاتنگی بین هنر در تمامی رشته‌ها با اماکن مذهبی به ویژه مساجد می‌بینیم و اوج هنرهای ملی و اسلامی ما یعنی خوشنویسی، کاشیکاری، هنرهای اسلیمی و شعر و حتی نمونه‌های متعالی آنها را شاهدیم و به نوعی موزه این آثار، مساجد محسوب می‌شوند.»


وی با بیان اینکه هنر در خدمت مسجد بوده است، اظهار کرد: «وقتی مسجد چنین جایگاهی پیدا کرده، من فکر می‌کنم تاثیر متقابلی برای ایجاد شور و شوق و حرکت و انگیزه در هنرمندان داشته است یعنی هم مسجد به تعالی هنر کمک کرده و هم هنر در خدمت این مکان متعالی بوده است.»


محدثی خراسانی در ادامه توضیح داد: «امروزه با توجه به فضاهای جدید و تخصصی تر شدن برخی رشته‌های هنری و درآمیختن آنها با تکنولوژی و پیشرفت‌های امروزی، کمی از رفاقت و صمیمیت بین مسجد و هنر، عقب ماند‌ه‌ایم و هنوز در ظرفیت‌های جدیدی که در هنر ایجاد شده، به‌روز نشده‌ایم و از طرفی دیگر هنوز روی ظرفیت‌های جدیدی که در مساجد برای جذب هنرها ایجاد شده است، کار کارشناسی و برنامه‌ریزی هدفمندی صورت نگرفته است و آنچه اتفاق افتاده «هر چه پیش آید خوش آید» بوده است. من فکر می‌کنم برای تحقق این مهم نیازمند سیاستگذرای کلان و کار همه جانبه است تا ارتباطی که بین مردم و به ویژه نسل جوان با مساجد، ترمیم و تصحیح شود و ایجاد انگیزه بیشتری کند.»


وی در پاسخ به اینکه تجلی مسجد در آثار فرهنگی و هنری چگونه باشد که گل‌درشت و شعارگونه نباشد، نیز گفت: «طبیعتاً هنر اصیل و ریشه‌داری که از جان هنرمند واقعی نشأت می‌گیرد و منجر به خلق آثار هنری می‌شود، اگر چه به ظاهر احساس شود شعاری است و چه ظاهر هنری داشته باشد، در نهایت تاثیر خودش را دارد اما در کنار این بروز و ظهورها و کارهای اصیل از دل برآمده، همیشه کارهایی شعاری و ظاهری و آدم‌های «سازنده» بیشتر حضور داشته‌اند تا خالق.»


این شاعر معاصر در ادامه با اشاره به اینکه از حضور چنین افرادی گریز نیست، بیان کرد: «به نظر من باید نظام و متولیان فرهنگی ما، این هوشمندی را داشته باشند که سریع گول این کارهای ساختگی و فانتزی را نخورند، البته اکثر متولیان فرهنگی ما از کارهای ساختگی و غیراصیل بیشتر خوششان می‌آید چراکه درک عمیقی از آثار هنری ندارند و از این شبه‌هنرها بیشتر استقبال می کنند.»


وی در پایان با تاکید بر اینکه این روند سبب می شود که به بازار این نوع آثار دامن زده شود، برای بهبود این اوضاع پیشنهاد داد: «مجموعه‌های کارشناسی و مشاوران فهیم و آشنا به هنر و تاریخ هنر و تعریف جایگاه هنر در کنار متولیان هنری کمتر یافت می‌شوند اما با بکارگیری این مجموعه‌ها این وضعیت بهبود خواهد یافت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب