استفاده از هوش مصنوعی در تماسهای رباتیک آمریکا ممنوع میشود
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مدیوم، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) در واکنش به افزایش استفاده از صدای افراد مشهور در تماسهای رباتیک، قرار است بهکارگیری هوش مصنوعی مولد را برای تولید صدا را به عنوان بخشی از کمپینهای بازاریابی تلفنی ممنوع کند.
یک هفته پیش، کمپین تماسهای تقلبی با استفاده از صدای ساختگی جو بایدن سعی کرد بین ۵ هزار تا ۲۵ هزار رای دهنده را در نیوهمپشایر متقاعد کند که در انتخابات مقدماتی این ایالت شمال شرقی رای ندهند. منشا این کمپین مشخص نیست، اما صدای رئیس جمهور یک دیپ فیک الگوریتمی بود.
شبیهسازی صدا در حال پیشرفت است و از اولین الگوریتمهایی که به چند دقیقه خواندن جملات خاص نیاز داشتند، الگوریتمهای دیگری توسعه یپدا کردهاند که برای شبیهسازی آن تنها به چند ثانیه صدا نیاز است. از آنجایی که معمولا به دست آوردن نمونههایی از صحبتهای چهرههای مشهور بسیار آسان است، به همین دلیل در بسیاری از موارد از صدای این افراد به عنوان راهی برای جلب اعتماد مخاطب استفاده میشود.
در برخی موارد، از این صداهای شبیه سازی شده برای فریب مردم استفاده میشود تا فکر کنند که یکی از اعضای خانوادهشان دچار مشکل و به پول نیاز دارد. گاهی اوقات هدف گمراه کردن مشتری از طریق پیشنهاد یک محصول توسط یک فرد مشهور یا تاثیرگذار است، در نتیجه برند را از پرداخت هزینه به آن شخص برای استفاده از صدای خود نجات میدهد.
قانون حمایت از مصرف کننده تلفنی (TCPA) در سال ۱۹۹۱ تماسهای تلفنی و استفاده از سیستمهای خودکار شماره گیری تلفن را با پیامهای صوتی مصنوعی یا از پیش ضبط شده در ایالات متحده بدون رضایت قبلی گیرنده محدود میکند. علاوه بر این، اگر استفاده از تماسهایی با صداهای شبیه سازی شده در حال حاضر ممنوع باشد، یک چارچوب قانونی منطقی برای چنین فعالیتهایی تضمین خواهد شد. آیا جرم انگاری چیزی که مجرمان از آن استفاده میکنند و فعالیت آنها خارج از قانون است، منطقی به نظر میرسد؟ بدیهی است که این کار از استفاده غیرقانونی آن جلوگیری نمیکند، اما حداقل، پیگیری بعدی جرم و اعمال مجازاتهای مناسب را تسهیل میکند.
در هر صورت، این یک حرکت منطقی به نظر میرسد. وقتی یک فناوری مانند شبیه سازی صدا ساده است و برای انجام تقلب مورد استفاده قرار میگیرد، غیرقانونی کردن استفاده از آن، حتی اگر استفاده از آن دشوار باشد، راهی نسبتا منطقی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر سو استفاده از آن فناوری به نظر میرسد.
انتهای پیام/