دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف ارتباط آسیب‌های مزمن روده‌ای با استرس

کشف ارتباط آسیب‌های مزمن روده‌ای با استرس
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند با تغییر میکروبیوم روده به سلامت آن آسیب برساند. این یافته‌ها می‌تواند راهی را برای درمان بیماری‌های گوارشی ناشی از استرس باز کند.
کد خبر : 893586

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، استرس مزمن با بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط است.

مطالعه جدیدی که در مجله «سل متابولیسم» (Cell Metabolism) منتشر شده، نشان می‌دهد که استرس می‌تواند با تغییر میکروبیوم روده، به سلول‌های محافظ روده که از آن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند، آسیب برساند.

«شیائو ژنگ» (Xiao Zheng)، محقق متابولیسم در دانشگاه داروسازی چین در «نانجینگ» (Nanjing) و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: وقتی ما از استرس رنج می‌بریم، میکروبیوم روده ما نیز از استرس رنج می‌برد.

محققان به دنبال این بودند که متوجه شوند چه اتفاقاتی در سطح سلولی موجب ایجاد این شرایط می‌شود.

برای این منظور، آن‌ها موش‌ها را به مدت دو هفته در معرض استرس قرار دادند و مشاهده کردند که در موش‌های تحت استرس تعداد سلول‌های بنیادی روده که به سلول‌های محافظ تبدیل می‌شدند، کاهش یافته بود.

استرس باعث افزایش تولید ماده شیمیایی به نام «ایندول-3-استات» (IAA) توسط باکتری‌های «لاکتوباسیلوس» (Lactobacillus) در روده می‌شود. افزایش سطح ایندول-3-استات از تبدیل سلول‌های بنیادی روده به سلول‌های محافظ جلوگیری می‌کند.

نویسندگان مطالعه همچنین دریافتند که «مکمل α-کتوگلوتارات» (α-ketoglutarate) می‌تواند از آسیب ناشی از استرس به سلول‌های بنیادی روده جلوگیری کند، اما برای درک اثرات طولانی‌مدت این مکمل و تاثیر آن بر کاهش علائم اختلال عملکرد روده، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته