دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر جدید ناسا در جست‌وجوی آب راهی مریخ می‌شود

کاوشگر جدید ناسا در جست‌وجوی آب راهی مریخ می‌شود
کاوشگر جدید ناسا که به‌تازگی طراحی شده قرار است آب را از بالای جو سیاره سرخ جست‌وجو کند.
کد خبر : 892590

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، یک تیم محققان و مهندسان در ناسا کاوشگر قدرتمند جدیدی طراحی کرده‌اند که قادر به رصد آب از بالای جو سیاره مریخ است.

از آن جایی که آب به‌عنوان یک منبع ضروری زندگی بر روی مریخ با ارزش است، محدودیت‌های مربوط به رصد آن در سطح سیاره سرخ توانایی استقرار بانک‌های پایگاه و انجام ماموریت‌های آینده را بر روی سیاره سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل، محققان به دنبال راهی می‌گردند تا آب را از منابع دیگری، مانند اقیانوس‌ها و دریاچه‌های زیرزمینی استخراج کنند.

کاوشگر جدید ناسا مستقیما برای هدف یافتن آب پرتاب می‌شود.

تا به حال، چندین کاوشگر به مریخ ارسال شده‌اند، اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند آب را به صورت موثر و در بسترهای موجود با استفاده از فناوری‌های به کار رفته بدست آورند. با این حال،  کاوشگر جدید سازمان هوانوردی و ایالات متحده آمریکا با استفاده از این راهبرد نوآورانه، می‌تواند راهی برای دستیابی به آب بر روی سیاره به‌وجود آورد و در نهایت گسترش اکتشافات و ماموریت‌های مرتبط را برای ما فراهم کند.

در حال حاضر، این ایده در مراحل آزمایشی است و برای استفاده عملی بیشتر نیاز به توسعه و بهبود دارد. اما اگر مراحل آن با موفقیت پیش رود می‌تواند یک مرحله جدید و مهم در مسیر دسترسی به آب برای زندگی بر روی مریخ باشد.

کاوشگر جدید ناسا که « مگی» (MAGGIE) نامگذاری شده است، نخستین بخش از بودجه خود را از ناسا در مسیر طولانی آماده شدن برای پرواز دریافت کرد.

در حالی که هنوز هیچ جدول زمانی برای نخستین پرواز این ربات وجود ندارد، کنجکاوی، بهدعنوان وسیله نقلیه دیگر حاضر در سیاره سرخ از برنامه‌های تعریف شده برای آن پیشی گرفته است. هلیکوپتر کنجکاوی که در اصل برای پنج پرواز ساخته شده بود، به خوبی از مرز ۷۲ پرواز گذشته و همچنان قدرتمند است. کنجکاوی در حال حاضر به استقامت، کاوشگر دیگر موجود در مریخ کمک می‌کند تا به دنبال آب و حیات در این سیاره خشک بگردد.

مقامات آژانس در اوایل این ماه اظهار داشتند که نبوغ یک اشاره باورنکردنی به قدرت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته