دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر «کنجکاوی» یک رودخانه باستانی در مریخ کشف کرد

کاوشگر «کنجکاوی» یک رودخانه باستانی در مریخ کشف کرد
کنجکاوی ناسا به دنبال سرنخ‌های جدید درباره آب باستانی مریخ است و تلاش دارد با کشف آن به حیات در این سیاره تحقق ببخشد.
کد خبر : 903640

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت خبری ناسا، مریخ‌نورد کنجکاوی سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا به منطقه‌ای رسیده که ممکن است شواهدی ارائه کند که آب مایع در این قسمت از مریخ برای مدت بسیار طولانی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد جریان داشته است.

کنجکاوی پس از رسیدن به کانال «گدیز والیس» (Gediz Vallis)، این پانورامای ۳۶۰ درجه را با استفاده از یکی از دوربین‌های ناوبری سیاه و سفید خود ثبت کرده است.

این مریخ‌نورد در حال حاضر کاوش در منطقه جدیدی از مریخ را آغاز کرده است، منطقه‌ای که می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد زمانی که آب مایع یک بار برای همیشه از سطح سیاره سرخ ناپدید شد نشان دهد.

مریخ میلیارد‌ها سال پیش بسیار مرطوب‌تر و احتمالاً گرمتر از امروز بوده، کنجکاوی با حرکت در امتداد و در نهایت عبور از کانال «گدیز والیس» که پر از پیچ و خم و احتمالا نشانه‌ای از وجود یک رودخانه باستانی است نگاه جدیدی به مریخ ایجاد کرده است.

این احتمال دانشمندان را شگفت‌زده کرده تا موج جدیدی از بررسی‌های خود درباره سیاره سرخ و حیات آن در گذشته را بررسی کنند. تیم مریخ‌نورد در جست‌وجوی شواهدی است که چگونگی حک شدن کانال در سنگ بستر زیرین را تایید کند.  

کنجکاوی با استفاده از ابزار‌های پیشرفته محققان را قادر به بررسی دیواره‌های سنگی مریخ می‌کند تا درک کنند این سیاره در گذشته اقلیمی مساعد برای زندگی داشته است یا خیر. این مأموریت همچنین اطلاعات مهمی در مورد تاریخچه ارتباط آب و دوره یخبندان در مریخ ارائه می‌کند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوریشده از سوی کنجکاوی نشان داده که مریخ در گذشته دارای سطح قابل توجهی از آب بوده است. این نتایج مهم در درک بیشتر از شرایط زمین و سایر سیارات خورشیدی می‌تواند مفید باشد.

با ادامه بررسی‌ها، ناسا امیدوار است که با استفاده از اطلاعات بیشتری که از سیاره مریخ دریافت می‌کند، بتواند به راز‌های بیشتری در مورد این سیاره فرازمینی پی‌ ببرد. این تلاش‌ها ممکن است به جواب‌های جدید و مهمی در زمینه تاریخچه زندگی در سیاره‌های دیگر از جمله زمین منجر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته