دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۷۳؛

«شتاب‌دهنده» چیست و چه ارتباطی با «استارت‌آپ» دارد؟

«شتاب‌دهنده» چیست و چه ارتباطی با «استارت‌آپ» دارد؟
شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که برای رشد ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به صاحبان‌ ایده‌ و استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند، ارائه دهند.
کد خبر : 891172

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شتابدهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان است که با هدف «کمک به کوتاه کردن روندهای راه اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا»، «کمک در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات، و ثبات مالی کسب و کار نوپا»، «آموزش و پرورش استارت‌آپ‌ها»، «مشارکت در فرآیند فشرده توسعه کسب و کار نوپا برای یک مدت محدود (حداکثر ۶ ماه)»، « دارا بودن یک سیلابس آموزشی کسب و کار محور»، «ارائه مربی گری و یا منتورینگ و راهنمایی و مشاوره از کارآفرینان پیشکسوت و باتجربه به کارآفرینان» ایجاد می شوند.

شتابدهنده‌ها باید دارای ویژگی‌های «انتخاب، و داوری بسیار رقابتی»،‌«ارائه سرمایه اولیه»، «معرفی کارآفرینان به سرمایه‌گذاران احتمالی»، «بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه»، «فضای کاری مشترک همراه با کمک و کاهش قیمت برای دسترسی به زیرساخت‌ها و خدمات اداری» باشند.

روش کار شتاب‌دهنده‌ها چیست؟

شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که برای رشد‌ ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به صاحبان‌ ایده‌ و استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند.

آن‌ها همچنین در تعیین هویت مشتری‌های هدف و تأمین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان‌ایده‌ها یاری می‌رسانند. برنامه‌هایی که شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌دهند معمولاً از لحاظ زمانی محدود هستند و در اکثر مواقع این بازه زمانی در حدود ۳ ماه می‌باشد و سعی می‌کنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن اندکی سرمایه و محل کار و امکانات برای صاحبان‌ایده‌ها به آن‌ها در رسیدن به هدفشان کمک کنند.

شتابدهنده‌های استارت‌آپ همچنین در طول هفته کلاس‌های آموزشی برای صاحبان‌ایده‌ها و اعضای تیم تدارک می‌بینند. 

در واقع یکی از بزرگترین فرصت‌هایی که در این مدت زمان کوتاه نصیب صاحبان‌ایده‌ها می‌شود ارتباط و اتصال آن‌ها با شبکه‌ایی از متخصصین، کارآفرینان، فارغ التحصیلان رشته‌های مدیریت کسب و کار، سرمایه‌گذاران و همینطور مدیران شرکت‌های دیگر می‌باشد.

معمولاً بعد از پایان این دوره زمانی، صاحبان‌ایده‌ها به همراه تیم خود در یک مجلس مجلل و باشکوه و در حضور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به معرفی و نمایش طرح‌های خود می‌پردازند. 

چالش‌های رفتاری، مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف از برجسته‌ترین مشکلاتی هستند که کسب‌وکار‌های نوپا با آن‌ها روبرو می‌شوند. این چالش‌ها قابل برطرف شدن هستند ولی در بیشتر موارد سبب می‌شوند استارت‌آپ‌ها با شکست روبرو شوند. 

بیشترین دلیل تأثیر چالش‌های موجود در شکست سریع استارت‌آپ‌ها عدم تجربه‌ کافی و نبود حمایت‌کننده است.

هر چند برخی از افراد فکر می‌کنند عدم حمایت مالی می‌تواند مشکل بزرگی برای یک استارت‌آپ باشد اما تجربه این را نشان داده است که هر چند مشکلات مالی جرقه‌ای برای آغاز پروژه شکست استارت‌آپ‌ها است ولی مشکل عمده عدم حمایت و تجربه در زمینه‌های فکری، بازارشناسی، پیداکردن هدف و مواردی از این دست است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته