چالشهای ورود فناوری نانو به بازار اسباببازی
محمد اتراکی فعال و فناور حوزه نانو و سرگرمی در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری آنا، توضیح داد: تولیدکنندگان و شبکه تولید، کاهش چالشهای معرفی محصولات جدید را موضوعی حاکمیتی میدانند و معتقدند اگر موضوع توسعه فناوری برای دولت مهم است بازارسازی را به عهده بگیرد؛ اما این را هم باید در نظر گرفت که منابع دولت نیز محدود است و ما در این موضوعات دچار چالش جدی هستیم.
اتراکی با اشاره به کمرنگ شدن حمایتهای ارگانهای مربوط گفت: سالهای اخیر حمایتهای قابل توجهی را از طرف ستاد نانو داشتیم؛ اما در سال جدید این موضوع کمرنگ شده و ما را با چالشهایی مواجه کرده است. همچنین در نمایشگاه اباد ایران از مدیران ارشد رسانه ملی آمدند دستاوردها برایشان جالب بود؛ اما هیج همکاری با ما نداشتند.
وی افزود: ما ذینفع اصلی نیستیم؛ بلکه به عنوان نهادی که با تیمهای مختلف حقیقی و حقوقی، برای توسعه و رشد آنها همکاری میکنیم و رشد این پروژه، رشد یک اکوسیستم را به همراه دارد. ما بیش از ۱۲۰ طرح اولیه داشتیم که ۳۶ محصول اولیه روی میز آمد.
این فعال فناور در حوزه نانو با اشاره به جایگاه کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا گفت: شاید در زمینه ساخت و تولید فناوری بازیهای آموزشی، پیشرو نباشیم، اما در حوزه ترویج و آموزش نانو پیشرو هستم و سعی میکنیم عمق فناوری را کم کنیم که کار سختی است. یک فناوری پیچیده را انقدر ساده کنیم که کاربر غیر تخصصی آن را بفهمد، این رویکرد کمتر در دنیا دنبال میشود.
اترکی تاکید کرد: حداقل نصفی از این محصولات تولید شده در ایران، نمونه خارجی نداشتهاند و نیمی دیگر ممکن است مشابههایی داشته باشند که متخصصان داخلی یا آن را توسعه داده و یا آنها را بومیسازی کردهاند.
انتهای پیام/