بررسی روشهایی برای بازیافت باتری خودروهای برقی
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از دِنکستوِب، با افزایش روزافزون خودروهای برقی در جادهها، نیاز به بازیافت باتری و استفاده مجدد از آنها به یک ضرورت برای افزایش پایداری در این وسیله نقلیه ظاهر شده است. اما مؤلفه دیگری وجود دارد که پتانسیل آن برای بازیافت میتواند همه چیز را تغییر دهد و آن موتور برقی است.
در فاز بهرهبرداری از موتورهای برقی در خودروها توجه به دو نکته ضروری است، اول آنکه این موتورها دارای مواد خام با ارزشی مانند مس و فلزات خاکی کمیاب مانند «نئودیمیم» هستند که به راحتی قابل بازیابی نیستند. دیگر آنکه، مواد خام مورد استفاده برای موتورها دارای رد کربن بیشتری نسبت به مواد اولیه مورد استفاده برای موتورهای احتراقی هستند.
روشهای بازیافت فعلی برای رسیدگی به این مسائل ناکافی است. مواد خام بازیافتی اغلب آلوده هستند و نمیتوان از آنها به منظور استفاده در موتورهای برقی استفاده کرد. برای کمک به حل این چالش، محققان مؤسسه فرانهافر (Fraunhofer) فرایند اتوماسیون هوشمند مهندسی را راهاندازی کردهاند. این گروه تحقیقاتی از ابزار هوش مصنوعی توسعهیافتهای استفاده خواهد کرد که به انتخاب استراتژی مناسب برای حفظ ارزش بهینه هر موتور کمک میکند.
جولیان اردمن (Julian Erdmann)، دانشمند این مؤسسه، گفت: «ما میخواهیم یک سیستم چرخه-بسته ایجاد کنیم که در آن برای حذف وابستگی به واردات مواد خام و به حداقل رساندن استخراج مواد خام، از منابع ارزشمند استفاده مجدد شود.»
پروژه مؤسسه فرانهافر متمرکز بر چهار استراتژی است؛ استفاده مجدد از کل موتور، تعمیر یاتعویض قطعات معیوب؛ ساخت مجدد، که در آن تمام اجزاء جدا شده، تمیز، بهینه و دوباره مونتاژ میشوند و بازیافت مواد خام با جدا کردن موتور.
این پروژه، یک فرآیند کامل و شامل طبقهبندی موتور، جداسازی قطعات، تشخیص قطعات، مونتاژ مجدد و آزمایش پایان عمر باتری است. هر یک از این مراحل دارای نمایشگر و دستگاه تست مخصوص به خود است.
انتهای پیام/