دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیریت منابع اینترنتی و راهبری گذار به نسخه جدید بررسی شد

مدیریت منابع اینترنتی و راهبری گذار به نسخه جدید بررسی شد
اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت منابع اینترنتی در همایش «مدیریت منابع اینترنتی، راهبری گذر به پروتکل اینترنت نسخه ۶» تشریح شد.
کد خبر : 887332

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، در همایش مدیریت منابع اینترنتی، راهبری گذر به پروتکل اینترنت نسخه ۶ (پروتکل اینترنت نسخه ۶)» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید قندی برگزار شد، اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت منابع اینترنتی تشریح شد و ضرورت گذار از پروتکل اینترنت نسخه ۴ به پروتکل اینترنت نسخه ۶ مورد بررسی قرار گرفت.

در این رویداد محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر این که منابع اینترنتی در جهان به صورت ناعادلانه‌ای توزیع شده‌اند و مدیریت منابع اینترنتی در واقع بخشی از مدیریت اینترنت است، اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم آدرس‌های پروتکل اینترنت نسخه ۴ در انحصار آمریکا قرار دارد و به عبارتی به ازای هر آمریکایی چهار پروتکل اینترنت نسخه ۴ وجود دارد. اما در ایران، سرانه هر کاربر از آدرس‌های پروتکل اینترنت نسخه ۴ میزان ۰/۲۵ و ما رتبه ۳۴ دنیا از لحاظ تخصیص آدرس‌های پروتکل اینترنت نسخه ۴ داریم.

به گفته وی، بیش از ۱۲ میلیون آدرس IP در کشور وجود دارد که ۰.۳۳ درصد از سهم کل پروتکل اینترنت نسخه ۴ در دنیا را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که عدم وجود تعداد کافی از پروتکل اینترنت نسخه ۴ مشکلات عدیده‌ای را در راستای توسعه شبکه و فعالیت اپراتور‌ها و کسب و کار‌ها ایجاد می‌کند.

وی گذار از پروتکل اینترنت نسخه ۴ به پروتکل اینترنت نسخه ۶ را یک ضرورت دانست و در خصوص اقدامات ایران در این زمینه بیان کرد: تاکنون ۲۰ درصد از کاربران نهایی ایران به پروتکل اینترنت نسخه ۶ مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی در حال اخذ مجوز‌های لازم برای گذار به پروتکل اینترنت نسخه ۶ هستند. همچنین اقداماتی در خصوص رزرو پروتکل اینترنت نسخه ۶ توسط ایران انجام شده است. به طوری که هم اکنون ایران از منظر رزرو پروتکل اینترنت نسخه ۶ در جهان دارای رتبه ۲۳ است. اما با توجه به پهنه جمعیتی کشور ایران و اختصاص حدود یک درصد از جمعیت کل دنیا در کشور ما، سهم بیشتری باید به ایران اختصاص می‌یافت.

در ادامه این همایش، علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر که سال‌ها پیش به خاطر تصدی پست معاونت شبکه ملی اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران، راهبری مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه ۶ را به عهده داشت، گفت: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات تکالیفی وجود دارد که بخشی از آن بر استفاده از پروتکل اینترنت نسخه ۶ در تمامی لایه‌ها و شبکه‌های اختصاصی تاکید دارد و این موضوع، الزامی بر مهاجرت از پروتکل اینترنت نسخه ۴ به پروتکل اینترنت نسخه ۶ را برای همه ذی‌نفعان ایجاد می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات، در خصوص اهمیت مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه ۶ به کمبود قابل توجه آدرس‌های نسخه ۴ در ایران و جهان اشاره کرد و با بیان این که تنها راه جبران این کمبود، مهاجرت به نسخه جدید است، عنوان کرد: مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه ۶، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر مکان را که نیاز انکارناپذیر کاربران امروزی است، فراهم می‌کند و از سوی دیگر، با افزایش فضای آدرس‌دهی می‌توان خدمات متنوعی را با توجه به نوع کاربرد به مردم ارائه داد که روزآمدترین این خدمات می‌تواند در حوزه هوشمندسازی و اینترنت مبتنی بر اشیا مفید و موثر باشد.

وی در خاتمه از اپراتورها، فعالان LIR و کسب و کار‌های حوزه خواست برای ارائه خدمات پیشرفته‌تر و بهتر به انجام دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و راهبرد‌های نظارتی که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف مهاجرت از پروتکل اینترنت نسخه ۴ به پروتکل اینترنت نسخه ۶ تهیه شده است، بپردازند.

در این رویداد همچنین، بهروز عباس زاده، معاون اداره کل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از چالش‌ها و فرصت‌ها در پیاده‌سازی پروتکل اینترنت نسخه ۶ ارائه داد و سپس، لطیف لدید، رئیس پروتکل اینترنت نسخه ۶-Prom به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت.

بخش پایانی این رویداد نیز به میزگردی اختصاص داشت که در قالب پرسش و پاسخ و با حضور رئیس ثبت دامنه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و کارشناسی از پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته