دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای تخصصی دانشجویی و فرهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی؛

فریدون رهنمای‌رودپشتی: یکی از چالش‌های اساسی، تامین منابع مالی برای فعالیت‌های دانشگاه است

دکتر فریدون رهنمای‌رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای تخصصی دانشجویی و فرهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز برگزار شد، تامین منابع مالی برای فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را اساسی‌ترین چالش دانشگاه دانست.
کد خبر : 88128

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، در این جلسه از تلاش مسولان در حوزه فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تشکر کرد و گفت: «حوزه فرهنگی و دانشجویی در پیشبرد اهداف دانشگاه بسیار موثر است. به طوری که در شاخص‌های 67 گانه سنجش، پایش و ارزیابی عملکرد دانشگاه حدود 30درصد شاخص‌ها مربوط و مرتبط با این حوزه است.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره بودجه حوزه فرهنگی و دانشجویی گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی به طور مشخص و مستقیم حدود 6درصد از بودجه دانشگاه متعلق به سه حوزه ورزش، فرهنگی، اجتماعی و خدمات دانشجویی است.»


او همچنین درباره باشگاه‌های فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در جلسه‌ای که روز گذشته با هیات مدیره این باشگاه داشتیم، مقرر شد تا 85درصد از اعضای تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان این دانشگاه باشند.»


رهنمای رودپشتی به اقدامات خوب حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین اقدامات، تدوین سند پیوست فرهنگی است که به وسیله این سند توانستیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی از کیان دانشگاه حمایت و دفاع کنیم، چراکه بسیار منظم و در چهارچوب سیاست‌های دانشگاه تنظیم شده است. دانشگاه‌ آزاد اسلامی علاوه بر نگاه نهادی، باید در بخش ساختاری نیز اقداماتی را انجام دهد که با ماموریت‌های دانشگاه سازگاری داشته و مجمع نظر مخاطبان خود باشند. در همین راستا اقداماتی از جمله توسعه مراکز فرهنگی و مساجد، اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی، توسعه مراکز پژوهشی و تحقیقی در حوزه فرهنگی، توجه به مقولات اجتماعی، ساخت المان‌های شهدا، مدیریت هزینه و ... در نظر گرفته شده که در حال اجرا است.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از چالش‌های اساسی در دانشگاه آزاد اسلامی را تامین منابع مالی برای فعالیت‌های دانشگاه خواند و گفت: «برای انجام فعالیت‌ها نیاز به منابع داریم. در همین راستا یکی از سیاست‌های دانشگاه کاهش وابستگی به شهریه است، که در این میان حوزه دانشجویی و فرهنگی می‌تواند سهم خود را از منابع غیر شهریه‌ای تامین کند.»


او گفت: «نزدیک 40درصد دانشجویان دانشگاه‌ آزاد اسلامی درحوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی و اجتماعی یکی از برنامه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی است. عقیده عمومی در اذهان افراد این است که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انسانی جایگاه خاصی ندارند ولی عکس آن صادق است چرا که ما بیشتر در این حوزه نیاز به شرکت‌های دانش بنیان داریم.»


رهنمای رودپشتی به تدوین سند آمایش دانشگاه‌ آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «در سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی همه فعالیت‌های حوزه‌های دانشگاه به طور کامل مشخص شده‌اند. در بخش دانشجویی و فرهنگی می‌توان به ارتقای خدمات دانشجویی– فرهنگی از نظر تکریم ارباب رجوع، توسعه فضاهای کالبدی- فرهنگی، اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی، گسترش فعالیت‌های قرآنی در راستای تعمیم فرهنگ قرآن و عترت، تمرکز بر شناسایی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی (اخلاق حرفه‌ای)، راه‌اندازی پارک‌های نوآوری در حوزه علوم انسانی و هنر، آموزش نیروی انسانی و ... اشاره کرد.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به استراتژی‌های اصلی دانشگاه‌ آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «تمسک به قرآن و عترت و شناخت اندیشه‌های انقلاب و آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای تربیت دانشجویان با اخلاق، گسترش نقدپذیری، پژوهش‌محوری و آزاداندیشی در عرصه فرهنگ، توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی در دانشگاه و ... از جمله استراتژی‌های این حوزه است.»


او به راه‌اندازی سامانه استعلام اینترنتی مدارک فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: «امروز دانشگاه‌ آزاد اسلامی در حوزه دانشجویی به خود می‌بالد که دانشنامه‌های دانشجویی آن از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است و باید از معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه برای راه‌اندازی این سامانه تشکر و قدردانی کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته