دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساختار مرموز سیارک «اریس» کشف شد

ساختار مرموز سیارک «اریس» کشف شد
دانشمندان ساختار داخلی سیارک مرموز «اریس» که از نظر مساحت شبیه به سیاره پلوتون است را کشف کرده‌اند.
کد خبر : 879595

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دانشمندان ساختار داخلی سیارک مرموز «اریس» را کشف کرده‌اند. اریس یک سیارک در منظومه شمسی است که در اطراف خورشید می‌چرخد و با قطری برابر با حدود ۲،۳۵۰ کیلومتر، یکی از بزرگترین اجسام منظومه شمسی به حساب می‌آید. 

این سیارک که از نظر اندازه و مساحت شبیه به سیاره پلوتون است از زمان کشف آن در سال ۲۰۰۵ همچنان یک معما باقی مانده است.

سیاره کوتوله زینا که یک سال پس از کشفش یعنی در سال ۲۰۰۶ رسما سیاره کوتوله اریس نامگذاری شد سنگین‌ترین و بزرگترین سیاره کوتوله‌ای است که به دنبال هشت سیاره سامانه خورشیدی به دور خورشید در حرکت است.

دانشمندان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ‌ها و سفینه‌های فضایی توانسته‌اند ساختار داخلی این سیارک را درک کنند. آن‌ها در این تحقیق از تکنیک‌های جدیدی نظیر توموگرافی بهره بردند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا نقشه‌های دقیقی از لایه‌ها و ساختار‌های داخلی اریس تهیه کنند.

به طور کلی، اریس از دو لایه اصلی تشکیل شده است. یک لایه خارجی با ضخامت حدود ۲۰ کیلومتر که از مواد یخبندانی مانند آب متشکل است و یک لایه درونی که شامل مواد سنگی است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که سهم مواد سنگی به نسبت مواد یخبندانی در لایه درونی بیشتر است.

این نتایج نشان می‌دهد که اریس احتمالاً در گذشته شرایط گرمتری داشته و به مرور زمان دمای آن تغییر کرده است. 

دانشمندان با استفاده از این داده‌ها، فرضیات مربوط به نحوه تشکیل این سیارک را پایه‌گذاری می‌کنند.

فرانسیس نیمو، دانشمند سیاره‌شناسی سانتا کروز دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده ارشد این مطالعه که در مجله «ساینس ادونس» یا علم پیشرفته (Science Advances) منتشر شده، می‌گوید: ما قبلاً می‌دانستیم که اریس نسبت به پلوتون از سنگ غنی‌تر است، اما چیزی که نمی‌دانستیم این بود که در سیارک اریس سنگ از یخ جدا شده یا خیر. 

تحلیل ساختار داخلی اریس باعث می‌شود تا دانشمندان بهتر درک کنند که این سیارک چگونه شکل گرفته است و این دانش به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از اصل و تکامل منظومه شمسی پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته