سیاره زهره در گذشته دور میزبان حیات بوده است

محققان در تلاش برای کشف گذشته‌های بسیار دور سیاره زهره هستند و احتمال می‌دهند این سیاره میلیاردها سال پیش میزبان حیات بوده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، تحقیقات جدید نشان داده است که سیاره زهره ممکن است در میلیارد‌ها سال پیش صاحب ساختار صفحه‌ای شبیه به زمین بوده باشد. این یافته این فرضیه را که سیاره دوم ما، زمانی دارای حیات بوده است را قوت می‌بخشد.

بعید به نظر می‌رسد با رسیدن دما به حدی بالا که سرب را ذوب کند، داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی زمانی میزبان حیات آن گونه که ما می‌شناسیم بوده باشد، اما طبق تحقیقات جدید، شرایط سیاره زهره در گذشته بسیار دور با آنچه که امروز ما تصور می‌کنیم متفاوت بوده است.

به گفته محققان، هدف این کار کمک به ما در درک گذشته تکاملی سیاره است، اما همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا جستجو‌های خود را برای زندگی در سایر نقاط جهان متمرکز کنند.

این تیم به رهبری محققان دانشگاه براون، تاریخچه شکل‌گیری صفحه سیاره زهره را از طریق جمع آوری داده‌های جوی و مدل‌سازی کامپیوتری کشف کردند.

نتایج نشان داد که با ترکیب فعلی جو و فشار سطحی زهره کشیدن و لغزش صفحات قاره‌ای به زیر یکدیگر امکان پذیر است.

ونوس، سیاره‌ای در منظومه شمسی ماست که از لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی بسیار متفاوت از زمین است. اما اگر سناریوی را در نظر بگیریم که ونوس در گذشته دور می‌توانسته ساختار صفحه زمین مانند زمین داشته باشد، آیا می‌توانیم بگویم که در آن زمان، حیات نیز در این سیاره وجود داشته است؟

در این سناریو، چنانچه ونوس نیز ساختار صفحه زمین مانند زمین داشته باشد، روندی به نام تکتونیک صفحه‌های مختلف پوسته زمین اتفاق می‌افتد. تکتونیک صفحه‌ها عبارت است از جابجایی جزیره‌ها و قاره‌ها روی سطح زمین به دلیل حرکت مستمر صفحه‌های زیرین آن؛ در چارچوب این سناریو، اگر ونوس در گذشته توانسته ساختار تکتونیک صفحه‌های بسیاری مانند زمین داشته باشد، می‌توانیم متناسب با تجربه زمین، به وجود حیات در این سیاره پی ببریم.

از آنجا که تکتونیک صفحه‌ها در زمین یکی از عوامل مهم و مؤثر در تنوع زیستی است، در صورت وجود این پدیده در گذشته دور ونوس، می‌توان احتمال وجود حیات را در نظر گرفت. به عنوان مثال، حرکت صفحه‌های زمینی ممکن است منجر به ایجاد ساحل‌ها، کوه‌ها، دره‌ها و اقلیم‌های متفاوت شود که محیطی مناسب برای شکل‌گیری و پدید آمدن انواع موجودات زنده فراهم می‌کند.

با این حال، تأثیرات دیگری نیز بر دسترسی به شرایط زندگی در ونوس تأثیر می‌گذارد. در ونوس، دمای بسیار بالا، فشار شدید و شرایط جوی غنی از دی اکسید کربن و بخار آب وجود دارد که همگی شرایط بسیار سخت و دشواری برای زندگی می‌آفریند و احتمال پیدایش و زنده ماندن گونه‌های مختلفی که ما آن‌ها را می‌شناسیم اندک می‌کند.

بنابراین، هرچند وجود تکتونیک صفحه در ونوس احتمال داده شده، اما نمی‌توان به طور قطعی نظر داد که در گذشته ونوس حیات وجود داشته است. این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر در مورد ماهیت و تاریخچه یک سیاره است و ما باید به امید دستیابی به اطلاعات بیشتر و صحیح‌تر درباره ونوس در حال حاضر و ونوس گذشته، برای دستیابی به پاسخ‌های دقیق‌تر در مورد شرایط زندگی در این سیاره بکوشیم.