دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خاک ماه با کمک باکتری‌ها برای کشاورزی حاصلخیز می‌شود

خاک ماه با کمک باکتری‌ها برای کشاورزی حاصلخیز می‌شود
مطالعات نشان داده راه‌هایی برای بارورکردن خاک ماه برای کشاورزی وجود دارد حتی اگر خاک اولیه ما به طور طبیعی حاوی مواد غذایی اصلی نباشد.
کد خبر : 878776

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، اگر بشر قرار باشد پایگاه‌های بلندمدتی روی ماه ایجاد کند به منبع غذایی منظم نیاز دارد. با این حال  این تصور که به‌راحتی می‌توان دانه ذرت یا گندم را در خاک ماه کاشت و انتظار محصول داشت اشتباه است؛ اما مطالعات نشان داده راه‌هایی برای بارورکردن خاک ماه برای کشاورزی وجود دارد؛ حتی اگر خاک اولیه ما به طور طبیعی حاوی مواد غذایی اصلی نباشد، با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توان آن را برای کشت و کار مناسب کرد.

دانشمندان در حال برداشتن گام‌هایی برای  کشاورزی در ماه و تبدیل آن به یک امکان واقعی هستند. محققان روز گذشته با معرفی باکتری‌هایی که دسترسی به فسفر، یک ماده مغذی مهم گیاهی را افزایش می‌دهند، راهی برای بارور کردن خاک غیرقابل میزبان ماه پیدا کردند.

آن‌ها آزمایش‌هایی را روی یک علف هرز گلدار با استفاده از خاک شبیه‌سازی شده ماه که سنگ‌لیت قمری نامیده می‌شود، در آزمایشگاهی در چین انجام دادند و دریافتند که چنین خاکی که با سه گونه باکتری آمیخته شده بود، گیاهانی با ساقه و ریشه بلندتر و خوشه‌های سنگین‌تر و وسیع‌تر از برگ در مقایسه با همان خاک بدون میکروب تولید کرد.

به گفته محققان، عمل باکتری‌ها، خاک را اسیدی‌تر کرده و این محیط با پی‌اچ پایین باعث شد که مواد معدنی حاوی فسفات نامحلول حل شده و فسفر موجود در آن‌ها آزاد شود و در دسترس بودن فسفر برای گیاهان افزایش یابد.

محقق این مطالعه از دانشگاه کشاورزی چین در پکن و نویسنده ارشد این مقاله گفت: اهمیت این یافته‌ها در این است که ما ممکن است بتوانیم از این میکروب‌ها برای تبدیل بستر سنگی ماه به بستر زیست دوست برای کشت گیاهان در گلخانه‌های قمری آینده استفاده کنیم.

یکی از راهکار‌ها برای بارورکردن خاک ماه، اضافه کردن متابولیت‌های زنده به آن است؛ مطالعات نشان داده که با اضافه کردن سویه‌های مختلفی از باکتری‌ها و قارچ‌ها به خاک ماه، میزان رشد گیاهان افزایش می‌یابد. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در فرآیند‌های تجزیه و تحلیل ماده آلی یا بازیابی عناصر غذایی به گیاهان کمک کند.

علاوه بر این، افزودن مواد آلی به خاک ماه همچنین می‌تواند باروری آن را افزایش دهد. مواد آلی می‌توانند شامل کمپوست، کود‌های گیاهی و فضایی، یا حتی باقیمانده‌های غذایی انسانی باشند. این مواد آلی حاوی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان هستند و می‌توانند به عنوان منبع تغذیه برای آن‌ها عمل کنند.

به علاوه، آبیاری مناسب نیز نقش بسیار مهمی در بررسی باروری خاک ماه دارد. برای اینکه گیاهان بتوانند رشد کند و محصولاتی بدهند، نیاز به منابع آبی پایدار است. این منابع آبی می‌توانند شامل رگولیت‌های ماه، منابع آب زیرزمینی یا منابع آبی بر پایه تکنولوژی مانند تجمع بخار آب باشند.

بررسی تکنیک‌های دیگری همچون استفاده از نور مصنوعی برای تغذیه گیاهان در شرایط غیر قابل کشت ماه، همچنین استفاده از گیاهان مناسب برای کشت در شرایط نبود اکسیژن مانند گیاهان چندسلولی مقاوم مطالعاتی صورت گرفته است.

با استفاده از این روش‌ها و تکنیک‌ها، می‌توان خاک ماه را برای کشت و کار سازگار کرد و برنامه‌های طولانی مدت مانند برنامه فضایی اکتشافی یا ایجاد ایستگاه‌های فضایی پایدار را در ماه ممکن ساخت.

این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته