دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره ناسا تولد جزیره‌ای جدید در سواحل ژاپن را رصد کرد

ماهواره ناسا تولد جزیره‌ای جدید در سواحل ژاپن را رصد کرد
ماهواره ناسا تولد جزیره‌ای جدید در سواحل ژاپن را ثبت کرد که در پایان ماه اکتبر به‌وجود آمد.
کد خبر : 878353

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماهواره ناسا جزیره‌ای تازه شکل‌گرفته در سواحل ژاپن را تصویربرداری کرده که در پایان ماه اکتبر بوجود آمده است.

ماهواره مشترک ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا «لند ست - ۹» (Landsat - ۹) در تاریخ ۳ نوامبر شاهد برخاستن این جزیره از دریا در سواحل جزیره ایوجیما، که بخشی از مجمع‌الجزایر جزایر آتشفشانی در جنوب ژاپن بود.

بر اساس گزارش دانشگاه توکیو، این جزیره در فاصله ۷۵۰ مایلی (۱۲۰۰ کیلومتری) جنوب توکیو در ۳۰ اکتبر به دنیا آمد که ماگمای داغ به درون اقیانوس سقوط کرد و منفجر شد و تکه‌های سنگی به طول بیش از ۱۶۰ فوت (۵۰ متر) در هوا ایجاد کرد.

بر اساس گزارش آژانس هواشناسی ژاپن، به نظر می‌رسد این فوران در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ آغازشده است. محققان دانشگاه توکیو نوشتند: موقعیت این فوران تقریباً مشابه موقعیت فوران ۲۰۲۲ است و تصور می‌شود که ازسرگیری فعالیت ماگما در ایوجیما را نشان می‌دهد.

 استاد بازنشسته آتشفشان‌شناسی در دانشگاه توکیو به روزنامه ژاپن تایمز گفت: گدازه‌های ماگما از مدتی قبل‌ در زیر آب در حال ساخته‌شدن بود تا اینکه درنهایت از سطح آب بیرون زد.هم‌اکنون قطر این جزیره کوچک تنها ۱۰۰ متر درازا دارد و احتمال دارد در روزها و هفته‌های آتی اندازه آن تغییر کند.

این جزیره تازه متولدشده در حدود ۱۲۰۰ کیلومتری از جنوب سرزمین اصلی ژاپن و در حدود یک کیلومتری جزیره ایوجیما است. 

به گفته محققان دانشگاه تویکو، محل این جزیره جدید طی سال‌های اخیر بستر داغی از فوران‌های زیرآبی بخار و گدازه بوده است. وی افزود: این جزیره یکی از سریع‌ترین آتشفشان‌های کالدرا است که در اثر فوران و فروپاشی یک آتشفشان در جهان شکل‌گرفته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته