تولید نانوکامپوزیتی که نیاز صنایع هایتک و هوایی را برطرف میکند
ابوالفضل عباسی، پژوهشگر طرح تولید کامپوزیتی کربن کربن به ویژگیهای کربن اشاره کرد و در اینباره به خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: کربن مادهای است که عموماً تحمل آن در دماهای بالا زیاد است و در صنایع هوایی، هواپیمایی و اتومبیلهای خاص مانند مسابقات اتومبیلرانی کاربرد دارد.
وی گفت: کربن به عنوان دیسک ترمز هواپیما و ماشینهایی که سرعت بالا دارند (مانند ماشینهای مسابقات اتومبیلرانی) استفاده میشود. کربن در یک سری اجزای موتور هواپیما نیز کاربرد دارد.
عباسی گفت: این اجزا نیاز دارند در دمای بالا تحمل و استحکام مکانیکی زیادی داشته باشند. ضریب انبساط حرارتی شان نیز باید بسیار کم باشد تا دچار شوک حرارتی نشوند.
وی با بیان اینکه کربن بین مواد این خاصیت را دارد که میتواند مورد استفاده صنایع واقع شود، گفت: هزینه ساخت و تولید کامپوزیتها از میان چهار ماده اصلی (فلز، سرامیک، پلیمر و کامپوزیت) بسیار زیاد است به همین دلیل در کشور ایران چندان توسعه پیدا نکرده اند و تنها در صنایع هایتک و پیشرفته و هواپیمایی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: اما کامپوزیت کربن- کربن در کشورهای پیشرفته در تجهیزات معمولی مانند رینگ، دیسک ترمز و اتومبیلهای شرکتهای معروف استفاده میشود.
این پژوهشگر یادآورشد: اکنون کشورهای پیشرفته اطلاعاتی از این محصول هایتک به صورت پتنت و مقاله ارائه نمیدهند؛ اما میتوانیم ادعا کنیم محصول ما نیز با طی کردن آزمونهای مختلف توانسته نتایج خوبی را دریافت کند.
وی به مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: استفاده از این محصول در صنایع چندجانبه و چندبعدی است از اینرو ارگانهای مختلف باید برای ساخت این کامپوزیت همکاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت این کامپوزیت نیازمند همکاری چهار دستگاه مهم هستیم، ادامه داد: این کامپوزیتها نیاز به کورههای پیشرفته گران قیمت دارند. قیمت مواد اولیهشان نیز بسیار گران است.
این پژوهشگر اضافه کرد: برای ساخت این کامپوزیتها نیاز به نیروهای انسانی متخصص داریم؛ زیرا فرایند ساخت آن پیچیده و سخت است از اینرو برای تولید مواد باید همکاری بین سازمانهای مختلف، بخش دانشگاه و صنعت و دولت و دانشگاه به وجود آید.
انتهای پیام/