مراحل سرمایهگذاری خطرپذیر به چه صورت است؟
به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، سرمایه گذاری خطرپذیر با مدیریت فعالانه، برنامهریزی و انتقال تجارب در افزایش قیمت سهام این شرکتها نقش مهمی ایفا میکند، با وارد کردن سرمایه، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکتهای کارآفرین را جبران کرده و در گروه سهام داران آنها قرار میگیرند. رونق و توسعه فعالیتهای سرمایه گذاری خطرپذیر موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در عرصه فناوری محسوب می شود.
مراحل این سرمایه گذاری به شرح زیر است؛
مرحله اول کاشتن بذر، سرمایهگذاری خطرپذیر است. تأمین مالی در این مرحله اغلب شامل مقادیر نسبتا بالای سرمایهای است که مخترعان یا کارآفرینان برای تأمین مالی و توسعه زودهنگام محصول یا خدمات جدید از آن استفاده میکنند. این کمکهای مالی اولیه ممکن است به توسعه محصول، تحقیق بازار، ساخت تیم مدیریتی و ایجاد طرح کسب و کار اختصاص داده شود.
در این مرحله از سرمایه خطرپذیر، شرکت عملیات تجاریاش را آغاز نکرده است، اما تزریق پول نقد برای تأمین مالی، پژوهش و توسعه محصول ضروری است. این شرکتهای جوان معمولا فرصتهای کسبوکار را برای تأمین مالی بسیار دشوار میبینند و اغلب نیازمند سرمایهای برای تحقیق و توسعه قبل از راهاندازی کسب و کار، توسعه و آزمایش محصول و طراحی تجهیزات تخصصی هستند.
دومین مرحله آغازین است برای شرکتهایی که قادر به شروع عملیات هستند، اما هنوز در مرحله تولید و فروش تجاری قرار نگرفتهاند، تأمین مالی در این مرحله صورت میپذیرد و از قابلیتهای پیشرفته کسبوکار حمایت میشود. در این مرحله، کسبوکار جدید میتواند مقدار زیادی پول نقد را بهکار گیرد، این در حالی است که شرکتهای خطرپذیر با تعداد زیادی از شرکتهای اولیه در پرتفوی خود میتوانند هزینهها را به سرعت افزایش دهند. این مرحله خود از دو قدم کوچکتر تشکیل شده است:
سومین مراحل راهاندازی است، در اینجا وظیفه اساسی، پشتیبانی از توسعه محصول و بازاریابی اولیه است. سرمایهگذاریهای اینچنینی شرایط را برای توسعه محصول و بازاریابی اولیه فراهم میکند. این نوع تأمین مالی بهطور معمول برای شرکتهایی که فقط سازماندهی شدهاند یا به کسانی که مدت زمان کوتاهی در تجارت بودهاند، اما هنوز محصولشان را در بازار نفروختهاند، پیشنهاد میشود.
بهطورکلی، این شرکتها قبلا مدیران کلیدیشان را انتخاب کردهاند، طرح کسبوکارشان را آماده و مطالعات بازار را انجام دادهاند و در این مرحله، کسبوکار شاهد اولین درآمد خود خواهد بود، اما هنوز از سوددهی شرکت خبری نیست. در واقع در این مرحله شرکت اولین سرمایهگذار «خارج از کسبوکارش» را جذب میکند.
چهارمین مرحله سرمایهگذاری برای تولید و فروش تجاری آغاز میشود. اکثر شرکتها در این مرحله کمتر از سه سال داشتهاند و محصولات یا خدماتشان را بهصورت آزمایشی تولید یا ارایه میکنند. در بعضی موارد، محصول ممکن است در دسترسی تجاری نیز قرار گرفته باشد.
مرحله آخر فرآیندی است، در اینجا تأمین مالی مراحل قبل بهصورت یکجا انجام میگیرد. همچنین مرحله نهایی که سرمایهگذاری پس از تولید و فروش تجاری، اما قبل از ارائه کلی به بازار انجام میگیرد. محصول یا خدمت در حال تولید است و بهصورت تجاری در دسترس است. این شرکت رشد قابلتوجهی در درآمد را نشان میدهد، اما ممکن است سودی نداشته باشد. در اینجا معمولا شرکت بیش از سه سال فعالیت تجاری را پشت سر گذاشته است. در پایان مرحله تعادل است این مرحله به تمام مراحل قبلی و ارتباط آنها با یکدیگر اشاره دارد.
انتهای پیام/