دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اسکن و خوانش پلاک‌های خودرو با سرعت بالا و دقت ۹۷ درصدی

اسکن و خوانش پلاک‌های خودرو با سرعت بالا و دقت ۹۷ درصدی
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سامانه تشخیص کاراکتر تصویری به متن برای خواندن و اسکن پلاک‌های خودرو شده است که سرعتی بالاتر از اپراتورهای انسانی دارد.
کد خبر : 872954

سیدابوالفضل حسینی، عضو هیئت علمی واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان حاضر در رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره محصولی که در این رویداد ارائه کرده‌اند، گفت: این شرکت دانش‌بنیان با محوریت مشاوره و طراحی سیستم‌های یکپارچه حفاظت الکترونیک، زیر ساخت شبکه، اینترنت اشیاء، پایگاه داده و هوش مصنوعی با استفاده از متخصصان داخلی و فناوری روز دنیا توانسته گامی مؤثر در تغییر رویکرد سازمانی بردارد.

وی افزود: همچنین توانسته‌ایم دو سامانه هوشمند کنترل تردد پلاک‌بان (تشخیص پلاک جاده‌ای و پارکینگ) و سامانه هوشمند تشخیص چهره را راه‌اندازی کنیم که در مرحله اخذ استانداردهای لازم قرار دارد. این سامانه‌ها در سازمان‌های دولتی و خصوصی اجرا شده اند.

حسینی درباره ویژگی‌های این سامانه ارائه شده، اظهار کرد: پلاک‌خوان یا سیستم تشخیص پلاک (LPR) یک فرآیند خودکاراست که از پلاک خودرو عکس گرفته و با تبدیل آن تصویر به حروف عددی، آن را برای شناسایی خودرو و اتصال به پایگاه داده‌ها، اسکن می‌کند. پلاک‌خوان‌های خودکار (ANPR) سیستم‌های دوربین با سرعت تشخیص بالا و کنترل‌شده توسط رایانه هستند که معمولاً از فناوری تشخیص کاراکتر تصویری به متن (OCR) برای خواندن پلاک‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از اپراتورهای انسانی یا دوربین‌ها استفاده می‌کنند. نرم افزار پلاک‌خوان در گزارشات تردد و تخلف به پلیس، صنعت، برنامه‌های امنیتی شخصی و برای جمع‌آوری عوارض در بزرگراه‌ها قابل استفاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب درباره امکانات نرم‌افزار بیان کرد: دقت تشخیص پلاک ۹۷/۵ درصد، رکورد ۴۰۰ هزار پلاک خودرو در حافظه سیستم، بدون نیاز به پردازنده‌های بالا، کاربری آسان و راحت، گزارش‌گیری به صورت اکسل و پی‌دی‌اف، پنل کاربری تحت وب (قابل دسترسی در تمامی مرورگرهای داخل شبکه)، قابلیت تعریف مجوز به ازای هر دوربین، قابلیت تعریف سطح دسترسی به کاربران مختلف، قابلیت مشاهده پنل در موبایل، قابلیت فرمان خودکار به راهبند و در اتوماتیک و ... از امکانات سامانه تشخیص پلاک است.

این فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار همچنین تاریخ و ساعت ورود و خروج، داشتن یا نداشتن مجوز، جهت ورود یا خروج، نام صاحب خودرو، پلاک قرائت شده خودرو و دوربین ذخیره کننده پلاک خودرو را ثبت می‌کند.

به گزارش آنا، رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در قالب ۱۵ کمیته تخصصی و با حضور ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان از ۲۲ تا ۲۵ مهر جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار می‌شود.

همراه با این رویداد، نخستین کنفرانس ملی پژوهش و نوآوری در هوش مصنوعی، نمایشگاه دستاورد‌های نوین در هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با محوریت چالش‌های علمی در حوزه هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته