دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی خودرو‌های برقی در کشور طراحی شد

رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی خودرو‌های برقی در کشور طراحی شد
محققان کشور موفق به طراحی باتری‌های لیتیوم‌یون شدند، این باتری‌ها از رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی در خودروهای برقی به‌شمار می‌آیند.
کد خبر : 872352

احمد سلیمانی، کارشناس تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران درباره طراحی و تولید سل پاکتی باتری لیتیوم‌یون خودرو برقی به خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این باتری‌ها با توجه به مزایای فراوان، رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی در خودرو‌های برقی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه طراحی و تولید سل‌های باتری لیتیوم‌یون یکی از مهم‌ترین مراحل در توسعه خودروهای برقی است، اظهار کرد: طراحی و تولید این باتری‌ها عامل اساسی عدم پیشرفت قابل قبول خودرو‌های برقی در ایران است.

به گفته سلیمانی، از این رو در راستای خودکفایی کشور در زمینه سل‌های باتری لیتیوم‌یون با قابلیت استفاده در خودرو‌های برقی، موفق به طراحی و ساخت اولین سل باتری در کشور شدیم.

کارشناس تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به مشخصات فنی و کارکردی باتری لیتیوم‌یون، عنوان کرد: این باتری‌ها با ظرفیت ۱۵ آمپرساعت، چگالی انرژی ۱۶۸ وات ساعت بر کیلوگرم و وزن ۳۲۰ گرم طراحی شده است.

سلیمانی قابلیت شارژ و دشارژ سریع، طول عمر زیاد، بازدهی بالا، وزن پایین و میزان کم دشارژ خودبه‌خودی را از مشخصات عملیاتی باتری لیتیوم‌یون خودرو برقی نام برد.

وی یادآور شد: باتری‌های لیتیوم‌یون امکان استفاده در بسته‌های باتری خودرو‌های برقی، صحه‌سنجی سل‌های وارداتی با استفاده از تجهیزات تأمین‌شده و بسترسازی مناسب برای توسعه باتری‌های لیتیوم‌یون را برای کاربران فراهم می‌کند.

به گفته سلیمانی، توسعه خودرو‌های برقی در کشور، اشتغال‌زایی پایدار و جلوگیری از خروج ارز، امکان صادرات به کشور‌های همسایه، قابلیت طراحی و ساخت انواع مختلف باتری خودرو‌های برقی و امکان توسعه دانش فنی در تولید سل با کاربرد‌های متنوع از مزایای تولید باتری‌های لیتیوم‌یون به‌شمار می‌آید.

وی صنایع خودروسازی را از مشتریان بالقوه باتری لیتیوم‌یون خودرو برقی دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب