دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اخترشناسان شگفت‌زده شدند؛

کشف یک «تپ اختر» با پرتوان‌ترین پرتو‌های گاما

کشف یک «تپ اختر» با پرتوان‌ترین پرتو‌های گاما
محققان در بررسی‌های یک تپ اختر، بالاترین انرژی تشعشعی را که تا به حال از یک ستاره نوترونی دیده شده است، مشاهده کردند.
کد خبر : 872257

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، در فاصله تقریباً یک هزار سال نوری از ما یک ستاره نوترونی در حال چرخش قرار دارد که چنان مغناطیسی شده که وزن یک قاشق غذاخوری از مواد آن به اندازه قله اورست است.

دانشمندان اعلام کردند، داده‌های «رصدخانه سیستم استریوسکوپی انرژی بالا»، (HESS) در نامبیا نشان می‌دهد این تپ اختر بالاترین انرژی تشعشعی را که تا به حال از یک تپ اختر دیده شده آزاد کرده است.

تپ اخترها، گونه‌ای از ستارگان نوترونی‌اند که میراث مرده ستارگان پرجرم محسوب می‌شوند. چیزی که تپ اختر‌ها را از ستارگان نوترونی معمولی متمایز می‌سازد، سرعت چرخش فوق العاده زیاد و میدان مغناطیسی عظیم آنهاست.

در تاریکی و شرایط فضا، یک تپ اختر را می‌توان یک ستاره مرده بسیار کوچک و فشرده تصور کرد که از ورقه‌ها یا لکه‌های پلاسما تشکیل شده و اکنون کشف این تپ اختر شگفت انگیز که با نام«پی‌اس‌آر جی۱۸۳۸-۰۵۳۷» (PSR J۱۸۳۸-۰۵۳۷) شناخته می‌شود گشایشی برای پژوهش‌های جدید به شمار می‌رود.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این تپ اختر، این است که انرژی انتشار داده شده به طور مداوم افزایش می‌یابد. تاکنون، در هیچ تپ اختر دیگری چنین عملکردی مشاهده نشده است. این گاما‌های بسیار قوی از«پی‌اس‌آر جی۱۸۳۸-۰۵۳۷» به محققان اجازه می‌دهد تا به تفصیل بررسی کنند که چگونه این پرتوانی رخ می‌دهد و چه عواملی موجب افزایش انرژی می‌شوند.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که این تپ اختر با سرعتی بسیار سریع دور خودش می‌چرخد که این حرکت احتمالا به دلیل افزایش انرژی پرتوان گاما است. یافته‌های جدید بیانگر این موضوع هستند که ممکن است این تپ اختر در آینده نزدیک با سرعت بیشتری دور خودش بچرخد و بیشترین انرژی گاما را تولید کند.

اکتشافات بیشتر در این زمینه می‌تواند به شناسایی عملکرد دیگر تپ اختر‌ها و به محققان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه این ستاره‌ها انرژی زیاد پرتوان گاما را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته