دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درمان بیماری‌های استخوانی با مواد نانویی

درمان بیماری‌های استخوانی با مواد نانویی
محققان روش نوین درمانی بر پایه نانومواد برای درمان پوکی استخوان و مشکلات این حوزه ازجمله استئوآرتریت ارائه کردند.
کد خبر : 871328

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیماری‌های استخوانی هم‌زمان با افزایش سن بیشتر می‌شوند و تأثیراتی نامطلوب بر زندگی فرد می گذارند. این بیماری‌ها نه‌تنها باعث ناراحتی شدید می‌شوند؛ بلکه فشار اقتصادی زیادی را بر افراد و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی وارد می‌کند.

بر اساس آمار‌های رسمی، اکنون جمعیت جهانی افراد مبتلا به «استئوآرتریت» به حدود ۵۲۸ میلیون نفر رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۱۳ درصدی از سال ۱۹۹۰ میلادی است. از این افراد، تقریباً سه‌چهارم افراد ۵۵ سال و بالاتر هستند که ۶۰ درصد از آن‌ها را زنان را تشکیل می‌دهند.

استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری مزمن مفصلی است که با تخریب غضروف و سائیدگی مشخص می‌شود و می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند؛ البته بروز این اختلال در مفصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات شایع‌تر است.

به همین دلیل محققان به بررسی راهکار‌های درمان این بیماری پرداخته‌اند و راه‌حلی پیشگامانه بر پایه مواد زیستی پیشرفته با فناوری نانو ارائه کردند. انتظار می‌رود این نوآوری پیشگام، انقلابی مهم در رویکرد‌های درمانی مرسوم برای درمان استئوآرتریت ایجاد کند.

حال ممکن است این پرسش در ذهن خوانندگان ایجاد شود که این مواد زیستی پیشرفته تهیه‌شده با فناوری نانو دقیقاً چه هستند؟ به زبان ساده، آن‌ها مواد پیچیده‌ای هستند که در مقیاسی کوچک طراحی شده است و قادر به ارائه درمان مستقیم به مناطق آسیب‌دیده هستند.

این قابلیت مهم به آن معناست که با کمک این روش نه‌تنها علائم درمان می‌شوند؛ بلکه به‌طور بالقوه برخی از آسیب‌های ناشی از بیماری را معکوس کرده و بیمار دچار عوارض جانبی درمان‌های معمول نخواهد شد.

از سوی دیگر طراحی این مواد نانو شبیه بافت‌های اصلی بخش هدف در بدن انسان است که سازگاری بهتر و عوارض جانبی کمتری را تضمین می‌کند.

به گفته تیم سازنده این مواد، استفاده از نانودارو‌های ویژه درمان بیماری‌های استخوان، دقت در هدف‌گیری بافت‌های آسیب‌دیده را تضمین می‌کند و بیماران دقیقاً در جایی که ضروری است مزایای درمانی بهینه را به دست آورند.

علاوه بر این با موضعی کردن درمان در ناحیه خاص و محدودکردن توزیع گسترده دارو در بدن، احتمال عوارض جانبی کاهش می‌یابد. در حقیقت زمانی که افراد برای درمان یک بیماری از قرص، شربت یا آمپول استفاده می‌کنند، تمام بدن با داروی خاصی مواجه می‌شود که هدف آن درمان یک عضو است، اما در این روش، دارو فقط در بخش آسیب‌دیده بدن وارد شده و سایر اندام‌ها را درگیر نمی‌کند.

این روند درمانی شبیه به استفاده از یک ابزار دقیق هدایت‌شده به‌جای یک رویکرد طیف گسترده است.

این مواد زیستی با دقت مهندسی شده‌اند تا از بازسازی غضروف حمایت کنند و به مفاصل آسیب‌دیده فرصتی برای جوان‌سازی ارائه دهند. این مواد نانو همچنین از طریق تقویت‌ ترمیم بافت، امکان کند کردن یا به‌طور بالقوه توقف پیشرفت بیماری‌هایی همچون آرتروز را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد استفاده از بیومواد تقویت‌شده با فناوری نانو فرصتی را برای تسکین درد‌های استخوانی و مفصلی فراهم می‌کند. خوشبختانه ارائه درمان‌های دقیق فوق می‌توانند ناراحتی و سفتی مفاصل را کاهش دهد.

این درمان نه‌تنها چشم‌انداز آینده‌ای روشن‌تر را در اختیار بیماران قرار می‌دهد؛ بلکه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در رفاه روزمره آن‌ها را نیز به ارمغان می‌آورد.

به گزارش آنا، تیم پژوهشی مجموعه (Quantic Nanotech) رهبری این مطالعات را بر عهده دارد و این داروی مبتنی بر مواد نانو به‌زودی وارد بازار شده و یک تحول هیجان‌انگیز در درمان بیماری‌های استخوانی ارائه خواهد داد.

بیماری‌های استخوانی و مشکلات مفصلی همچون استئوآرتریت آسیب‌هایی جدی را هم از نظر درد فیزیکی و هم از نظر عواقب اقتصادی، بر جامعه جهانی سالخورده ما تحمیل می‌کند.

خوشبختانه ظهور مواد زیستی پیشرفته با فناوری نانو پرتو امیدی را ارائه می‌دهد که نه‌تنها نویدبخش تسکین علائم است، بلکه به‌طور بالقوه اثرات مضر بیماری را معکوس می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته