توقف قطار ملی در ایستگاه تصمیمگیری مسئولان
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی و صنایع وابسته با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی کشور، حملونقل و بهخصوص حملونقل ریلی است، بیان کرد: با توجه به معضلاتی که در حوزه حملونقل هوایی و جادهای وجود دارد، در تمام دنیا هم روش حملونقل ایمن و ارزان، چه در حوزه برونشهری و چه درونشهری حملونقل ریلی است، از این رو جهاد دانشگاهی از سال 1383 در کنار فعالیت در حوزههای نفت و گاز و معدن، به حوزه حملونقل نیز وارد شد.
با وجود دستیابی جهاد دانشگاهی به فناوری حوزه ریلی، اما همچنان واردکننده هستیم
وی با بیان اینکه حوزه حملونقل ریلی دو بخش درونشهری و برونشهری دارد، تصریح کرد: حملونقل ریلی درونشهری شامل خط و ناوگان و ایستگاهها میشود که ناوگان مجموعه واگنها و خط موضوع ریل و سیگنالینگ و تجهیزات برقی و پستهای RS را در بر میگیرد. در حوزه ناوگان علیرغم اینکه در کشور شرکتهای واگنسازی داریم، اما متأسفانه طراحی و ساخت کامل واگن تاکنون در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است و سیستم رانش که قسمت اصلی واگن و مغز و سیستم اعصاب آن محسوب میشود و تمامی ذینفعان نیز اطلاع دارند که دانش و فناوری این بخش در اختیار جهادگران جهاد دانشگاهی قرار دارد و قسمت اعظم هزینههای ارزی ما آنجا مصرف شده، اما همچنان از خارج وارد میشود.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بازار کشور در اختیار شرکتهای اروپایی مانند زیمنس آلمان واگن و بعد از تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکتهای چینی است و حتی شریک واگنسازی تهران هم یک شرکت از این کشور است. واگنسازیهای دیگر مانند واگنسازی پارس، پلور سبز و ایریکو هم هستند که جهاد دانشگاهی با همه آنها مذاکره کرده است و نیاز کشور که بالای 4 هزار واگن است میتواند توسط شرکتهای واگنساز داخلی و با مشارکت جهاد دانشگاهی تأمین شود و متولی این زمینه هم سازمان حملونقل وزارت کشور است که انتظار میرود در این رابطه همکاری و مساعدت لازم را در این مسیر داشته باشد.
توانایی رقابت در حوزه الکترونیک با شرکتهای اروپایی را داریم
مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه الکترونیک، قدرت توان رقابت با شرکتهای اروپایی را دارد، تصریح کرد: سیستمهای رانش که سیستم اصلی واگن است و حدود 30 تا 35 درصد قیمت یک واگن را در بر میگیرد و مغز و اعصاب اصلی واگن محسوب میشود و یک کار دانشی است و از خارج وارد میشده که اکنون توسط جهادگران فناور واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی در کشور طراحی شده است.
وی افزود: در سال 1383 جهاد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم کرد که آنها منبعی را قرار دهند و این نهاد انقلابی این سیستم را با کمک معاونت علمی بومی کرد و جهاد دانشگاهی توانسته صد درصد فناوری سیستم رانش قطار را بومی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به قرارداد جهاد دانشگاهی برای ساخت سیستم رانش قطار 7 واگنه ملی برای مترو تهران، بیان کرد: با وجود این، در آن زمان وزارت کشور پیگیر بود که از طریق فاینانس چینی، 2 هزار واگن از این کشور خریداری کند که جهاد دانشگاهی معتقد بود این کار ایجاد یک بازار بزرگ برای این کشور است و با خرید 2 هزار واگن در فاز یک و 4 هزار واگن در فاز دو، این فرصت از جهادگران متخصص جهاد دانشگاهی و کشورمان که پیشرفتهای بسیاری در این حوزه داشتهاند گرفته میشود، با توجه به اینکه در کشور شرکتهای دانشبنیان بسیاری وجود دارد که جوانان پرتوان و مسلح به علم و فناوری روز در آنها فعال هستند و شعار ایجاد اشتغال برای جوانان و رشد تولید و اقتصاد دانشبنیان سرلوحه شعار سال مقام معظم رهبری قرار گرفته است و با استفاده از توانمندی جوانان پرتلاش کشورمان خواهیم توانست از خروج ارز و مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.
موفقیت متخصصین جهاد دانشگاهی در بومیسازی فناوری رانش قطار
مسلمی نائینی ادامه داد: با وجود این موفق نشدیم مانع وزارت کشور وقت شویم، چراکه حرف آنها این بود که این وزارتخانه مسئول توسعه تکنولوژی و اشتغال نیست، بلکه مسئول تأمین واگن کشور است. در نهایت جهاد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری توافق کرد تا یک رام قطار 7 واگنه ملی با همکاری واگنسازی تهران ساخته شود.
مسلمی نائینی در ادامه بیان کرد: این کار شروع شد و شرکت مپنا هم بهعنوان واگنساز بومی ورود کرد، همچنین واگنسازی تهران و جهاد دانشگاهی و چند شرکت دیگر که با جهاد دانشگاهی کار کردند به این طرح وارد شدند. ما در یک بازه 18 ماهه باید یک رام قطار 7 واگنه را تحویل میدادیم و از نظر منابع مالی هم قرار بود 2 میلیون یورو برای سیستم رانش جهاد دانشگاهی بدهند.
وی با بیان اینکه این کار در کمتر از 18 ماه انجام شد، اظهار کرد: قسمت رانش که سختترین بخش در حرکت قطار است توسط جهاد دانشگاهی بومیسازی شده و قطار تمام آزمونهایش را بهخوبی پس داده و حتی آزمایش سرد و گرم و با مسافر فرضی نیز انجام شد. در حال حاضر هم آماده مسافرگیری اصلی است، اما با توجه به اینکه همه تأییدیههای آن دریافت شده است، هنوز این قطار را به بخش مسافرگیری واقعی وارد نکردند.
قطار ساخته شده توسط متخصصان جهاد دانشگاهی همچنان در انتظار تصمیمگیری مسئولان
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: به ما وعده دادند که اگر قطارمان تأیید شود، قرارداد 113 واگنه با ما میبندند. همچنین از جهاد دانشگاهی پیشنهاد قرارداد 113 واگنه شامل 15 رام هفت واگنه و یک رام 8 واگنه برای خط چهار را گرفتند. در بحث قیمت هم همهچیز را ریالی در نظر گرفتند، درحالیکه خیلی از خریدها ارزی است. علیرغم اینکه این قطار را بهعنوان قطار ملی از جهاد دانشگاهی تحویل گرفتند و آزمایشها را انجام دادند و قطار هم آماده مسافرگیری است و باید به خط برود، اما تاکنون قرارداد منعقد نشده است و حتی اکنون نزدیک به یک میلیون یورو به ما بدهکارند.
مسلمی نائینی ضمن اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردهاند، بیان کرد: اکنون خطوط مترو به دلیل نداشتن واگن با ترافیک مسافر مواجه است، با وجود این همچنان دنبال خرید از چین هستند و با اینکه قرارداد 2 هزار واگنه به جایی نرسید، میخواهند قراردادی با خرید 630 واگن را با این کشور پیش ببرند که البته هنوز هم نهایی نشده است.
رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: این شرکت همواره یک تفاهمنامه فرستاده اما بهدنبال این است که کار فناورانه را خودش انجام دهد و کار سخت را به جهاد دانشگاهی بسپرد، درحالیکه مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان تأکید دارند و جوانان جهادگر و متکی به دانش روز این نهاد انقلابی، بخش رانش قطار را در کشور بومیسازی کردهاند. دانشی که با تلاش دانشبنیان جوانان ایرانی میتواند برای آنها اشتغال ایجاد کند و دیگر نیازی نباشد تا تجهیزات از خارج از کشور تأمین شود.
وی با بیان اینکه علیرغم توان داخلی برای طراحی و ساخت واگن مترو در قرارداد تعلّل شده است، عنوان کرد: آنها سختترین آزمایشها حتی حرکت در انحنای 60 درجه به بالا و با سرعتهای بالای 85 کیلومتر را بر روی قطار ساخته شده توسط کنسرسیوم جهاد دانشگاهی و شرکتهای همکار انجام دادهاند، درحالیکه قطار در آن قوسها باید با سرعت 40 کیلومتر حرکت کند و هر آزمایشی که با شرکت خارجی انجام ندادند با قطار ساخته شده توسط کنسرسیوم جهاد دانشگاهی انجام دادهاند که تأییدیه آن را دریافت کرده است، اما همچنان با این نهاد قرارداد نبستهاند.
ایجاد انگیزه برای جوانان متخصص و جلوگیری از خروج نخبگان
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما در این نهاد انقلابی دانشی ایجاد و آن را بومیسازی کردیم و در آن از توانمندی متخصصان جوان ایرانی بهره بردیم، کسانی که شرکتهای خارجی خواهان جذب آنها هستند و با این روند اگر جهاد دانشگاهی نتواند قرارداد ببندد، نخواهد توانست این جوانان متخصص و متعهد را در کشور نگه دارد، چراکه باید شرایط خوب و انگیزه برایشان ایجاد کنیم تا از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در حوزه ناوگان حملونقل ریلی به دانش طراحی و ساخت واگن داخلی دست یافتهایم، لذا انتظار داریم وزارت کشور به عنوان متولّی و شهرداریها بهخصوص شهرداری تهران از ما حمایت بیشتری داشته باشند تا کسبوکار راه بیفتد و برای جوانان پرتلاش و متخصص کشور اشتغال ایجاد شود و همچنین واگن ساخت متخصصین ایرانی در خطوط ریلی کشور سیر کند که قطعاً این امر موجب افزایش اقتدار ملی خواهد شد.
مسلمی نائینی با اشاره به حوزه ساخت خط ریلی توسط متخصصین جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: این نهاد در حوزه تأمین UPS بهعنوان منابع تغذیه، سیستم برق خطها از سیگنالینگ تا پله برقی و پستهای RS کاملاً آمادگی دارد تا متروهای کشور تجهیزات ساخته شده توسط جوانان متخصص و جهادگر جهاد دانشگاهی را خریداری و استفاده کنند. گفتنی است که در گذشته پستهای RS را از شرکت سشرون خریداری میکردند که پس از تحریمها، متخصصین جهاد دانشگاهی دانش آن را بومی کردند که بهتر است متولیان امر از دستاوردهای دانشبنیان متخصصین جهاد دانشگاهی بهرهبرداری کنند.
تضمین میکنیم که کالا را با کیفیت بهترین شرکتهای خارجی میسازیم
وی تأکید کرد: خواسته ما در جهاد دانشگاهی این است که وزارت کشور که متولّی حملونقل در حوزه درونشهری است به این موضوع ورود کرده و از دانش و کسبوکار ایرانی حمایت کند. ما در این نهاد انقلابی تضمین میکنیم که کالا را با کیفیت بهترین شرکتهای سازنده خارجی و قیمت رقابتی در زمان مناسب تحویل دهیم و خدمات پس از فروش نیز ارائه کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بر اساس فناوری بومی در حوزه ناوگان و خط، بحث قطار پرسرعت بین شهری را نیز مطرح کردهایم، اظهار کرد: امروز مسیر 14 ساعته تهران- مشهد را در دنیا 3 ساعته طی میکنند. جهاد دانشگاهی نیز از سالهای قبل به این حوزه ورود کرده و این موضوع را با راهآهن مطرح کرده است. برای اینکه قطار پرسرعت داشته باشیم باید خط و ناوگان برای قطار پرسرعت طراحی و ساخته شود که متأسفانه در این زمینه تعلّل وجود دارد.
وی افزود: خطوط ریلی موجود کشور اکنون تا سرعت حدود نزدیک به 180 کیلومتر را نیز جواب میدهد، اما قطارهای کشورمان اکنون این مسیر را به صورت 70 کیلومتر طی میکند که ما در جهاد دانشگاهی با دانش بومیسازی شده توسط متخصصان این نهاد انقلابی میتوانیم کمتر از یکسال قطار پرسرعت را طراحی کنیم و با کمک واگنسازها تحویل دهیم، اما راهآهن با جهاد دانشگاهی خیلی همکاری نمیکند و مذاکره همچنان با خارجیها ادامه دارد.
مسلمی نائینی با بیان اینکه ما در جهاد دانشگاهی میتوانیم با طراحی و ساخت واگنهای پرسرعت سفر مردم را اقتصادی و ایمن کنیم، افزود: سالانه تعداد بسیاری از مردم در سفرهای جادهای جان خود را از دست میدهند و اگر حمایت متولّیان امر را داشته باشیم، میتوانیم سفرها را در کشور به سمت حملونقل ریلی پیش ببریم. همچنین در حوزه حمل بار بیشتر از حملونقل ریلی استفاده کنیم که با این روش از حوادث جادهای کاسته خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: البته این موضوع به حمایت وزارت راه و شهرسازی و راهآهن نیاز دارد. در این راستا معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کردهاند، اما شرکت راهآهن نیز میتواند با این نهاد قراردادی در این رابطه ببندد تا جهاد دانشگاهی یک رام قطار پرسرعت بسازد و در کنار آن برنامهریزی برای ساخت ریل پرسرعت و بعد برقی کردن خطوط را داشته باشیم.
معطوف شدن نگاه مسئولان به داخل کشور
وی با بیان اینکه در حوزه حملونقل از دنیا عقب هستیم و حملونقل بین شهری معضل همه ماست و باید بتوانیم سفر را برای مردم راحت کنیم، گفت: متولی صنعت ریلی کشور راهآهن است که انتظار داریم با جهاد دانشگاهی بیشتر همکاری کند. ما نیز بهعنوان نهاد جهاد دانشگاهی، دانش و فناوری این حوزه را در دست داریم و میتوانیم واگن و قطار تحویل دهیم، اما آنها هم سعی کنند نگاهشان را از خارج به داخل کشور معطوف کنند و از دانش و توانمندی فرزندان متخصص و فناور جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند تا از این طریق اشتغال ایجاد شده و از خروج نخبگان کشورمان جلوگیری کنیم، چراکه با شعار نمیتوان جلوی خروج نخبگان را گرفت.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه با وجود دستیابی به فناوری انتظار داریم از شرکتهای داخلی بیشتر حمایت شود، گفت: ما در جهاد دانشگاهی دانش برقی کردن اتوبوس، موتورسیکلت و خودرو، ایستگاههای برقی و حتی سیستم کشتیرانی را هم دارا هستیم، زیرا پایه این دانش یکی است و انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی حملونقل با ما همکاری کند. همچنین متولّیان امور با تخصیص بودجه مناسب میتوانند بیشتر کمک کنند تا از تنگناهای تکنولوژی نترسیم و اشتغال ایجاد کنیم و وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهیم.
انتهای پیام/