دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقش توسعه‌ای معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق

نقش توسعه‌ای معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق طبق سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش توسعه‌ای و همراهانه است.
کد خبر : 870649

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم ضمن بیان کارویژه‌های اصلی کارگروه‌های این ستاد گفت: طبق سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ماهیت این ستاد، نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق، یک نقش توسعه‌ای و همراهانه است.

به‌گفته حسنلو، ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از طریق تشکیل کارگروه‌هایش، کانونی برای گردهم‌آیی شبکه نخبگانی عرصه‌های اقتصاد خلاق، شبکه‌سازی و به دنبال آن اجتماع سازی، هم‌افزایی و همچنین انعکاس مطالبات زیست‌بوم مورد فعالیت از نگاه و زبان کنش‌گران و بازیگران اصلی آن حوزه است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت بازی‌های رایانه‌ای با محور اقتصاد خلاق و دانش‌بنیانی، کانون اصلی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و معاونت علمی و فناوری در راستای کمک و ایفای نقش توسعه‌ای در کنار بازیگران اصلی این عرصه با محوریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نقش ایفا می‌کند.

حسنلو با اشاره به بررسی مسائل کلیدی حوزه گیم بازی رایانه‌ای، خاطرنشان کرد: با توجه به حضوری که در زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای داشته‌ام و طبق بررسی‌های قبلی، تاکنون حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسئله کلیدی احصا شده است که این کارگروه بر اساس اولویت و امکان تعریف پروژه‌های پیشرانی که بتوانند به توسعه زیست‌بوم کمک کنند، فعالیت خواهد داشت.

شکل‌گیری مسائل حوزه بازی‌های با تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

محمدامین حاجی هاشمی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: نظام مسائل احصاشده در شورای عالی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های مرتبط  به صورت اولیه احصا شده است. اولویت ما این است که برای حل همان مسائل سطح‌بندی شده، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، راهبرد ما این است که در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بر اساس حرکت‌های مقطعی اما پیشران با عملیاتی‌ترین و اجرایی‌ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام کنیم.

حاجی هاشمی افزود: نظام مسائل حوزه بازی‌های رایانه‌ای با تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته است.

سهم بالای بازی‌های رایانه‌ای در خلق ارزش اقتصادی

مهدی جعفری جوزانی، فعال حوزه بازی و انیمیشن هم درباره مشکلات بازی‌سازها به مواردی پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به درآمد نسبتاً پایین بازی‌سازها، عدم بازارسازی مناسب، نبود بسترهای لازم جهت معرفی بازی‌ها به جامعه و … اشاره کرد.

برخی حاضران در این کارگروه هم به عدم بهره‌گیری کامل از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالای این حوزه با وجود سهم بالای بازی‌های رایانه‌ای در خلق ارزش اقتصادی و توان این عرصه در افزایش تولید ناخالص ملی و نیز ظرفیت اشتغال‌زایی این صنعت اشاره و تلاش برخی کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه و حتی همسایه برای ورود و تقویت این صنعت و برنامه‌های در حال اجرایشان برای بالابردن سهم این عرصه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی خود را مورد بحث قرار دادند.

در ادامه، اعضای حاضر در کارگروه، برخی موانع از جنس سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و حتی موانع در لایه مسئولان حاکمیتی را برشمردند. در ادامه ضرورت ایجاد و تقویت درک سیاستی و تنظیم‌گری و اقتصادی در لایه حکمرانی نسبت به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، خلأها و موانع توسعه فعالیت، موانع زیرساختی همچون فیلترینگ و سایر موارد فعالان، بازی‌سازان، جامعه مخاطب، و بازیگران این زیست‌بوم مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش آنا، کارگروه بازی‌های رایانه ذیل سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با محور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تشکیل و در راستای احصای نظام مسائل، راه‌حل‌های قابل ارائه، تعریف پروژه‌های پیشران این حوزه فعالیت خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب