دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت اختصاصی؛

از «شناخت» تا «باور» به اقتصاد دانش‌بنیان

از «شناخت» تا «باور» به اقتصاد دانش‌بنیان
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در قالب یادداشتی «اقتصاد دانش‌بنیان» را یکی از مقوله‌های بسیار مهمی دانست که شناخت دقیق آن، شاید به مراتب از اجرایی‌سازی آن مهم‌تر و حیاتی‌تر باشد.
کد خبر : 869113

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیروس محمودی کوشک‌قاضی* در یادداشتی «اقتصاد دانش بنیان» را یکی از مقوله‌های بسیار مهمی دانست که شناخت دقیق آن، شاید به مراتب از اجرایی‌سازی آن مهم‌تر و حیاتی‌تر باشد.

متن این یادداشت یه شرح زیر است؛

در گام نخست باید بتوانیم موضوع اقتصاد دانش‌بنیان را به‌درستی بشناسیم که به نظر می‌رسد در شناخت ماهیت و چیستی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با مشکل مواجه هستیم.

علیرغم این‌که پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به سال‌های پیش در حوزه ترویج و معرفی این حوزه صورت گرفته، اما همچنان بسیاری از مردم و مسئولان، دانش‌بنیان بودن را صرفاً محدود به حوزه‌های پیشرفته و تکنولوژیک می‌دانند.

همچنان از سوی بخش قابل‌توجهی از جامعه، موضوعاتی مانند فضا، انرژی اتمی و این دست مسائل، مترادف با دانش‌بنیانی تلقی می‌شود این در حلی است که مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان گستره بسیار وسیعی دارد و هرآن‌چه را که به نوآوری و دانش مرتبط باشد حتی اگر در دامنه خدمات قرار بگیرد، دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

با توجه به اهمیت و ضرورت بالای این حوزه، لازم است گام‌های جدی در مسیر شناساندن این حوزه به مسئولان و جامعه برداشته شود؛ مادامی‌که شناختی از این حوزه وجود نداشته باشد، مجلس، دولت و سایر مسئولین به یاری این عرصه نخواهند آمد.

به نظر می‌رسد با موضوع دانش‌بنیان ساده‌انگارانه برخورد شده است و بسیاری با عدم شناخت از اقتضائات و ویژگی‌های این حوزه، نسبت به حمایت و هم‌صدایی با این حوزه اقدام می‌کنند و متأسفانه حمایت‌هایشان نیز کاربردی نخواهد بود.

خوشبختانه قوانین خوبی در حوزه دانش‌بنیان داریم اما مهم‌تر از این قوانین، نیازمند مسئولان، مردم و جامعه‌ای مبتنی بر تفکر دانش‌بنیان هستیم؛ از سوی دیگر به زیرساخت‌ها و ابزارهایی نیاز به مردمی نیاز داریم که الزامات این اقتصاد و شرکت‌های مبتنی بر آن را به فهم مردم برسانند.

معرفی دستاوردها، توانمندی‌ها و ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان باید در قالب تولید محتوا، نمایشگاه‌های اثرگذار و حتی سرفصل‌های آموزشی، به‌خوبی معرفی و عرضه شود تا با ایجاد پیوند میان جامعه، مردم و افراد کارآفرین حوزه محصولات دانش‌بنیان، شاهد پیشرفت اقتصاد و اشتغال کشور باشیم.

فرزندان ما باید متوجه شوند که استخدام شدن در دولت و پی گرفتن مدل سنتی اشتغال، تنها راه موجود نیست و می‌شود در کشور با همین شرایط و فضا، کارهایی را انجام داد که بسیاری فکر می‌کنند که انجامشان در کشور میسر نیست؛ بنابراین در این زمینه آگاهی نسبت به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و این موضوع که چه کاری انجام می‌شود و باید چه مسیری را پشت سر بگذاریم ضروری است تا اهمیت دادن نیز به دنبال آن محقق شود. کسانی که در مسیر دانش‌بنیان حرکت می‌کنند در حقیقت سربازان جان بر کفی هستند که برای اعتلای کشور ازخودگذشتگی می‌کنند.

این فعالان، الگوهای خوبی برای نسل‌های بعدی هستند و فرزندان جامعه باید متوجه شوند که اگر در این مسیر حرکت کنند، زندگی موفق و جایگاه اجتماعی خوبی خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته