دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۱۴)؛

میان‌برهای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان کدام است؟

میان‌برهای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان کدام است؟
یک صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان معتقد است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پژوهش و توسعه علم و فناوری، ثروت تولید می‌کنند و با پیمودن میان‌برها برای رسیدن به هدف اصلی، ایده‌های نو و خلاقانه به تولید انبوه رسانده شود.
کد خبر : 868222

 گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شکوفایی اقتصاد هر کشور به بسترسازی جهت نوآوری و حضور در بازارهای جهانی بستگی دارد و حرکت به سمت نوآوری و تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در حوزه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد از این رو رشد کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان نیازمند برنامه‌ریزی و جهت‌گیری جدی اقتصاد کشور است که یکی از مولفه‌های اصلی آن، پرهیز از خام فروشی نفت و دانش پایه شدن ارکان مختلف اقتصادی است.

عصر حاضر به‌ عنوان عصر فراصنعتی شناخته می‌شود و یکی از ارکان پیشرفت و توسعه پایدار در این دوره شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان است و در دنیای تحول‌آفرین امروز، دانش و نوآوری اساسی‌ترین عامل پیشرفت در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی محسوب می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این بوده که ‌دانش مهم‌ترین عامل تولید در اقتصاد نوین بوده است.در واقع به دلیل کمبود منابع، به‌کارگیری این منابع در امر تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که به بازدهی بالاتری دست‌ یافت.افزایش بازدهی ثمرات بالایی برای شرکت‌ها و کشور دارد که پیشرفت یکی از اصلی‌ترین موارد محسوب می‌شود.البته برای این پیشرفت ابتدا باید تعریف درستی از اقتصاددانش و اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شود، به الگوی پیشرفت کشورهای درحال‌توسعه، ساختارهای صنعتی و فناوری در این کشورها، آمارهای واقعی و محیط فناوری اقتصاد دانش‌بنیان گفته می‌شود.

رابطه نظام نوآور و زیرساخت‌های کشوربا اقتصاددانش

اقتصاد دانش‌بنیان

از سوی دیگر اقتصاددانش، اقتصادی بوده که در آن دانش خلق و اشاعه داده می‌شود و این دانش، توسط فعالان اقتصادی، سازمان و ... برای توسعه در تمامی حوزه‌ها به کار گرفته می‌شود. البته این امر به ‌نظام اقتصادی، جمعیت تحصیل‌کرده، نظام نوآور و زیرساخت‌های کشور بستگی دارد.

نکته دیگری که باید مدنظر داشت این بوده که جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداخت به آموزش و پژوهش کافی نبوده، نکته مهم به‌کارگیری از این شرکت‌ها در استفاده از منابع اقتصادی به‌صورت مستمر و پایدار است.به‌طورکلی می‌توان گفت، اقتصاد دانش‌بنیان نقش حیاتی در اقتصاد را ایفا می‌کند، به تعبیر اقتصاد دانش‌بنیان یک اقتصاد بدون وزن بوده و محل فعالیت در اقتصاد دانش‌بنیان اهمیتی ندارد.

علم و دانش بخش جدایی‌ناپذیر با اقتصاد و صنعت است

عقیل نظری،‌کارشناس اقتصاد دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: در همه جای دنیا از وجود و حضور دانش‌بنیان‌ها دراقتصاد استقبال می‌شود. علم و دانش بخش جدایی‌ناپذیر با اقتصاد و صنعت است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بنای اصلی را بر این می‌گذارند که کار خود را براساس دانش، تکنولوژی و خلاقیت بنا نهاده اند و از ابتدا نیاز به ملک و سرمایه و فضای فیزیکی ندارند و سرمایه آنها دانش و خلاقیت و ایده‌های نو است.

حمایت‌ها در جهت توسعه دانش‌بنیان‌ها

به گفته نظری؛ شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت‌هایی برخوردار هستند که برقراری آنها در جهت توسعه دانش‌بنیان‌ها موثر است اما مشکل اساسی این است که وقتی این شرکت‌ها ایده‌های فناورانه و خلاقانه را تبدیل به محصول می‌کنند از آنها حمایتی در جهت تولید انبوه یا استفاده در صنایع و اقتصاد انجام نمی‌شود.معنای چنین شرایطی این است که طرح آنها جواب می‌دهد اما مزد آنها پرداخت نمی‌شود.

اقتصاد دانش‌بنیان

‌کارشناس مسائل صنعتی گفت: تحقیق‌، توسعه و طرحی که شرکت‌های دانش‌بنیان آماده می‌کنند نیاز صنایع مختلف و بخش های مختلف اقتصاد را تامین می‌کند اما استفاده از این شیوه در بسیاری از صنایع و لایه های اقتصاد کشور پیاده‌سازی نشده است.این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در کشور ایجاد شده‌اند و به جز معدودی از صنایع استفاده از ظرفیت آنها در اقتصاد ایران اندک بوده است.

توسعه علم و فناوری ثروت تولید می‌کنند

این تحلیلگر حوزه صنایع دانش بنیان با بیان اینکه هر اقدام اقتصادی باید منتج به ثروت شود، تصریح کرد:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پژوهش و توسعه علم و فناوری ثروت تولید می‌کنند. در بسیاری از صنایع ایده‌ دانش‌بنیانی مورد استفاده قرار نگرفته و در این میان شرکت‌های دانش‌بنیانی موفق بوده‌اند که سرمایه لازم را برای به کارگیری ایده‌های نو و خلاقانه داشته و کار را به تولید انبوه رسانده و در کسب بازار داخلی و حتی صادرات هم خود وارد عمل شده‌اند.

نظری ادامه داد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در قالب یک کارگروه در دفاتر خود وقت و زمان گذاشته و یک پروژه عظیمی را برای ارگان‌ها و دستگاه‌ها طراحی کرده‌اند دستمزد اندکی توسط آنها دریافت کرده‌اند که ارزش واقعی کار آنها نبوده و دستمزد واقعی را دریافت نکرده‌اند.

این فعال در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پژوهش و توسعه علم و فناوری، ثروت تولید می‌کنند و با پیمودن میان‌برها برای رسیدن به هدف اصلی، ایده‌های نو و خلاقانه به تولید انبوه رسانده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته