کاهش ۹۰ درصدی پوسیدگی دندان با نوعی مولکول طبیعی/ انقلاب در صنعت بهداشت دهان

کاهش ۹۰ درصدی پوسیدگی دندان با نوعی مولکول طبیعی  انقلاب در صنعت بهداشت دهان
گروهی از دانشمندن مولکولی را شناسایی کردهاند که قادر است عامل بروز پلاک‌های دندانی را تا ۹۰ درصد کاهش دهد؛ کشفی که می‌تواند با افزوده‌شدن به خمیردندان و دهان‌شویه‌ها صنعت بهداشت دهان و دندان را متحول کند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، مولکول طبیعی «DIM» «۳، ۳'-Diindolylmethans» می‌تواند زیست توده «استرپتوکوک موتانس» عامل اصلی ایجاد پلاک و حفره‌ها را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

استرپتوکوک موتانس، نوعی باکتری بی هوازی حفره دهانی در انسان است که مهم‌ترین عامل پوسیدگی و کرم خوردگی دندان محسوب می‌شود. ۲۵ گونه از استرپتوکوک‌های دهانی تاکنون کشف شده است. هر یک از این گونه‌ها، جایگاه‌های خاصی از دهان را اشغال می‌کنند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان دچار مشکلات دائمی با پلاک‌ها و حفره‌های دندانی هستند و یا ممکن است با آن مواجه شوند؛ اگرچه خمیردندان، دهانشویه و بازدید‌های معمول دندانپزشکی به پیشگیری از بروز این پلاک‌ها کمک می‌کند؛ اما همیشه امکان بهبود شیوه‌های پیشگیری نیز وجود دارد.

محققان دانشگاه سیچوان چین و دانشگاه ملی سنگاپور، دریافته‌اند مولکول طبیعی «DIM» که با نام «بیسیندول» نیز شناخته می‌شود می‌تواند زیست توده‌های عامل بروز پلاک‌ها و حفره‌های دندانی تا ۹۰ درصد کاهش دهد.همچنین مشخص شده این مولکول دارای خواص ضد سرطانی است.

دهان، فضایی عالی برای باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موتانس به حساب می‌آید که گفته می‌شود یکی از عاملان اصلی در ایجاد حفره‌های دندانی است.

استرپتوکوک موتانس در فضای مرطوب و شیرین دهان بعد از غذا در یک زیست توده که دندان‌ها را می‌پوشاند رشد می‌کند. زیست توده با ایجاد پلاک به مینای دندان حمله می‌کند و باعث ایجاد حفره می‌شود. دانشمندان دریافتند «DIM» با خراب کردن ۹۰ درصدی این زیست توده ها، فرصت رشد را از باکتری‌های مضر دهانی می‌گیرد.

دانشمندان امیدوارند با افزودن این مولکول طبیعی قدرتمند به خمیردندان‌ها و دهان شویه‌ها بهداشت دهان و دندان به میزان قابل توجهی بهبود یابد. نتایج این تحقیقات در جدیدترین شماره نشریه «آنتی بیوتیک» منتشر شده است.