تولید دوچرخههای برقی بهصرفه توسط دانشبنیانها/ گلایه بنیانگذاران از بیقانونی!
رحیم قرآنی از بنیانگذاران یک شرکت دانشبنیان و فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در این شرکت موفق به طراحی و ساخت دوچرخههای برقی شدیم که هزینه این دوچرخههای برقی به نسبت نمونههای خارجی بسیار کمتر است.
وی با بیان اینکه این شرکت، تنها تولیدکننده دانشبنیان دوچرخه بر پایه دانش در کشور است، گفت: اکثر تولیدکنندگان دوچرخه برقی واردکننده هستند؛ اما دوچرخه این شرکت توسط فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بنیانگذاری شده و توانسته است به عنوان نخستین شرکت داخلی، پلتفرم الکتریکی مورد نیاز برای وسایل حمل و نقل برقی را به صورت بومی طراحی و به صورت انبوه تولید کند.
به گفته وی، این دوچرخه ها علاوه بر قابلیت حرکت در شیبهای تند تهران، قابلیت شارژ هم دارند و با شارژ ۳ تا ۵ ساعت (براساس مدل) میتوانند ۴۰ کیلومتر مسافت را با سرعت ۳۵ تا ۵۵ کیلومتر بر ساعت طی کند.
به گفته قرآنی، رِنج قیمت این دوچرخه های تولید داخل از 45 میلیون تومان تا 170 میلیون تومان شروع می شود و نسبت به نمونه های داخلی از این منظر برتری دارد.
قرآنی با بیان اینکه علاوه بر ارزانبودن این محصول، دو مزیت دیگر نیز دارد، افزود: محصول این شرکت برای تهران و شهرهای شیبدار از لحاظ توان موتور، قدرت و سیستمهای دیگر بسیار مناسب است؛ همچنین خدمات پس از فروش محصول این شرکت دانشبنیان یک مزیت محسوب می شود.
همبنیانگذار این شرکت دانشبنیان تصریح کرد: شرکت با 25 نیروی متخصص بیش از 7 سال در حال کار و فعالیت در حوزه تولید موتورسیکلت و دوچرخههای برقی است.
گلایه از کارگزاران برای عدم رعایت قانون
وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید و تصویب آن گفت: طبق این قانون اگر اقدام شرکتی دانش بنیان منجر به صرفهجویی در مصرف سوخت شود، شرکت نفت موظف است اختلاف سوخت یارانهای و آزاد را به شرکت بپردازد! مخاطبان این قانون، شهرداری تهران، متروی تهران و ... هستند که حتی یک ریال از شرکت نفت دریافت نکردهاند با اینکه این قانون مصوب مجلس بوده و دستورالعمل اجرایی دارد.
قرآنی تأکید کرد: امروز دوچرخه برقیهای اشتراکی در دنیا با خودرو رقابت میکنند و دلیل آن مصرف آزاد بنزین توسط خودرو است که آن را اقتصادی میکند. قیمت تمام شده این دوچرخه برقی ایرانی از نمونههای خارجی پایینتر است اما برای مخاطب ایرانی دوچرخه برقی اقتصادی نیست و بیشتر جنبه تفریحی و ورزشی دارد.
این همبنیانگذار شرکت دانشبنیان گفت: در ایران قانونی وجود دارد مبنی براینکه به ازای هر دوچرخه برقی اشتراکی یا هر وسیله برقی اشتراکی یک رقمی را بایستی اختصاص بدهیم و اگر قرار است این ظرفیت در کشور راهاندازی شود، باید این رقم اختصاص داده شود.
وی با انتقاد از دولت گفت: دولت مانند داور مسابقه فوتبال است و بایستی زمین مسابقه را برای همه بازیگران این عرصه به صورت یکسان درنظر بگیرد و اگر قرار است ما تولیدکنندگان دوچرخه برقی نیز در حمل و نقل پاک رقابت کنیم، زمین بازی برای ما نیز باید فراهم شود.
قرآنی تأکید کرد: یکی از اشکالات اساسی در ایران این است که شهرداریها در تأمین اتوبوسها و مترو در تأمین قطار مترو مشکل دارند؛ چراکه خودرو را برای مردم اقتصادی کردیم.
این همبنیانگذار شرکت دانشبنیان گفت: در برههای از زمان، دو ایستگاه اجاره دوچرخه در پارک آب و آتش احداث شد؛ اما اتفاقاتی مانند تصادف با عابریان، گریبان شرکت را گرفت.
این همبنیانگذار شرکت دانشبنیان گفت: نخستین محصول این شرکت دانشبنیان، موتور سیکلت برقی بود که در مسیر، به سد سازمان استاندارد برخورد کرد و تا سالها موتور سیکلت برقی به فروش رفته اما پلاک شد! که بعدها تصمیم گرفتیم برای رهایی از سد سازمان استاندارد و مشکلات پلاک گذاری و ... به سمت ساخت دوچرخه برقی حرکت کنیم که البته چند سالی است که روند پلاک گذاری موتورسیکلتهای برقی در سازمان استاندارد در حال شکل گیری است.
انتهای پیام/