دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 15:17

ابریشم، یخچال نمونه‌های خونی

پژوهشگران به‌تازگی فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که امکان نگهداری نمونه‌های خونی را در مناطق روستایی تسهیل می‌کند.
کد خبر : 86602

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از PopSci، ابریشم می‌تواند از پروتئین‌های موجود در خون که در آزمایش‌های تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگهداری کند. دانشمندان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که افزودن ابریشم به نمونه‌های خونی، حتی بدون نیاز به یخچال هم آنها را تازه نگه می‌دارد.


بسیاری از آزمایش‌های تشخیصی با بررسی پروتئین‌های بیماری‌زای موجود در نمونه‌های خونی افراد انجام می‌شود؛ ولی در صورتی که محل نگهداری این پروتئین‌ها خنک نباشد، باعث متلاشی شدن و نابودی پروتئین‌ها می‌شود.


در نواحی روستایی که فاقد برق است، نگهداری نمونه‌های خون در حالت ثبات و در محیط خنک یکی از چالش‌هایی است که پیش روی پزشکان این مناطق وجود دارد. گاهی از یک نقطه خون خشک‌شده روی مقوا نیز می‌توان استفاده کرد اما این روش نگهداری خیلی موثری محسوب نمی‌شود.


دانشمندان برای حل این مشکل، جرم لیفی ابریشم را که پروتئین گرفته شده از پیله کرم ابریشم است، با خون مخلوط می‌کنند و اجازه می‌دهند که این ترکیب خشک شود. سپس خون را با انحلال پوشش محافظ ابریشمی دوباره احیا می‌کنند.


در نتیجه محققان دریافتند که استفاده از ابریشم نسبت به نقاط خون خشک‌شده روش موثرتری برای نگهداری نمونه‌های خون به شمار می‌رود. این کار آسیب ایجاد شده بر اثر آب شدن یخ نمونه‌های خون یخ‌زده را نیز کاهش می‌دهد.


مترجم: ندا اظهری




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته