دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هند روی ماه! چاندرایان-۳ در نزديکی قطب جنوبی ماه فرود آمد

هند روی ماه! چاندرایان-۳ در نزديکی قطب جنوبی ماه فرود آمد
پس از فرود موفق چاندرایان_۳، هند چهارمین کشوری است که به سطح ماه دست پیدا می‌کند.
کد خبر : 864839

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، فضاپیمای چاندرایان_۳ امروز (۲۳ اوت) به آرامی در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد و نقطه عطف بزرگی را برای این کشور رقم زد. هند اکنون چهارمین کشوری است که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین به ماه فرود می‌آید.

به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، این برخورد تاریخی در ساعت ۸:۳۳ صبح به وقت شرقی (۶:۰۳ بعد از ظهر به وقت استاندارد هند) رخ داد.

سریدهارا سومانات، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند پس از فرود گفت: فرود نرم روی ماه! هند روی ماه است!

نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی پس از فرود گفت: این موفقیت متعلق به تمام بشریت است و به مأموریت‌های دیگر کشور‌ها در ماه کمک خواهد کرد. من مطمئن هستم که همه کشور‌های جهان از جمله کشور‌هایی جنوب جهانی، قادر به کسب موفقیت هستند. همه ما می‌توانیم آرزوی ماه و فراتر از آن را داشته باشیم.

به‌زودی، یک مریخ نورد خورشیدی به نام پراگیان (در زبان سانسکریت به معنای عقل) انتظار می‌رود از فرودگر ویکرام چاندرایان_۳ خارج شود. این ربات یک روز قمری (حدود ۱۴ روز زمینی) را صرف کاوش در خانه جدید خود خواهند کرد، تا داده‌های علمی در مورد ترکیب ماه جمع‌آوری کنند.

مدیر آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی (PRL) در هند که تعدادی از ابزار‌های چاندرایان-۳ را ساخته است، قبل از فرود به اسپیس گفت: کل کشور در مورد این ماموریت هیجان زده است. همه ما امیدواریم که در استخراج علم جدید از این مأموریت موفق باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته