دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیاده‌روی روی ماه؛

کاوشگر هندی روی سطح ماه قرار گرفت

کاوشگر هندی روی سطح ماه قرار گرفت
کاوشگر هندی پراگیان از فرودگر ویکرام خارج شده و روی سطح ماه مستقر شد.
کد خبر : 865074

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت خبری هیندو، سازمان فضایی هندوستان (ISRO) اعلام کرد: کاوشگر پراگیان از فرودگر ویکرام خارج شده و روی سطح تنها قمر زمین رفته است.

براساس اعلام این سازمان، کاوشگر پراگیان عملیات خود را آغاز کرده و تا دو هفته آینده محیط اطراف محل فرود خود را که شامل مواد معدنی ماه و لرزه‌های آن می‌شود را بررسی می‌کند.

سازمان فضایی هندوستان به کارگیری موفقیت آمیز پراگیان را با انتشار در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد و نوشت: کاوشگر چاندرایان_۳ از لندر روی سطح ماه راه رفت!

همه سیستم‌ها کار می‌کنند

ساعاتی پس از آن که ماه‌نورد پراگیان از فرودگر ویکرام بیرون آمد و اولین «پیاده روی ماه» خود را در ساعات اولیه روز پنجشنبه انجام داد، سازمان تحقیقات فضایی هند با انتشار بیانیه‌ای گفت، مأموریت تاریخی چاندریان ۳ طبق برنامه در حال انجام است و همه سیستم‌ها به طور معمول کار می‌کنند.

ساعاتی پس از آن که ماه‌نورد پراگیان از فرودگر ویکرام بیرون آمد و اولین پیاده روی ماه خود را در ساعات اولیه روز پنجشنبه انجام داد، سازمان تحقیقات فضایی هند گفت،   مأموریت تاریخی چاندریان ۳ طبق برنامه در حال انجام است. همه سیستم‌ها به طور معمول کار می‌کنند. 

کاوش فرودگر هندی در سطح ماه یک روز پس از اینکه نام هند به عنوان چهارمین کشوری که با موفقیت روی ماه فرود آمد، ثبت شد آغاز شد و جشن‌های شادی بسیاری در سازمان فضایی هند و سراسر این کشور را رقم زد.

سریدهارا سومانات، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند تأیید کرد که حرکت ماه‌نورد در حال انجام است و بسیار خوب کار می‌کند. علاوه براین، دو ابزار به کار رفته در ماه‌نورد و سه ابزار موجود در کاوشگر به صورت متوالی روشن شده‌اند.

وی افزود: آن‌ها اساساً ترکیب معدنی ماه و همچنین جو ماه و فعالیت‌های لرزه‌ای آن را مطالعه خواهند کرد.

فرود عالی

سریدهارا سومانات همچنین گفت که فضاپیمای ویکرام چاندریان۳ به خوبی سطح ماه را در منطقه‌ای که برای این منظور مشخص شده بود لمس کرده است.

کاوشگر کاملاً در محل مورد نظر فرود آمد. محل فرود ۴.۵ کیلومتر در ۲.۵ کیلومتر مشخص شده بود و مرکز دقیق آن به عنوان محل فرود مشخص شد. کاوشگر در فاصله ۳۰۰ متری آن نقطه فرود آمد و این بدان معناست که ماه‌نورد در محدوده مشخص شده برای فرود قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته